Jak podał GUS w najnowszym komunikacie, ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2023 roku w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku wzrosły o 16,1 procent, przy wzroście cen towarów – o 17,1 procent i usług – o 13,3 procent. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 1,1 procent, w tym towarów – o 1,2 procent i usług – o 0,8 procent.
W marcu bieżącego roku w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych miały wyższe ceny w zakresie żywności – o 2,3 procent, odzieży i obuwia – o 5 procent oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych – o 1,8 procent, które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,58 punktu procentowego, 0,19 punktu procentowego i o 0,10 punktu procentowego.
W porównaniu z marcem roku 2022 wyższe ceny w zakresie żywności – o 24,6 procent, mieszkania – o 18,5 procent, rekreacji i kultury – o 16,4 procent oraz restauracji i hoteli – o 16,9 procent podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 5,90 punktu procentowego, 4,60 punktu procentowego, 1 punktu procentowego i o 0,85 punktu procentowego.
Od kwietnia 2021 roku wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych kształtuje się powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej – 2,5 procent +/- 1 punkt procentowy.