Jeden z największych w Polsce kulinarnych szlaków to Świętokrzyska Kuźnia Smaków. Na jej trasie można zwiedzić już 103 obiekty oferujące produkty tradycyjne, wytwarzane w oparciu o tradycyjne metody produkcji, uznane w konkursach wojewódzkich i krajowych oraz wpisane na Listę Produktów Tradycyjnych lub spisane i opublikowane w wydawnictwach o kuchni świętokrzyskiej.
Wśród nich jest 16 restauracji i 11 gospodarstw agroturystycznych oferujących tradycyjne i lokalne potrawy.
Na szlaku Świętokrzyskiej Kuźni Smaków są gospodarstwa, winnice, olejarnie, pasieki oferujące wywodzące się z rodzinnych tradycji, zachowane w formie przekazu i kultywowane przez społeczność lokalną tradycyjne produkty spożywcze.
Dzięki funduszom zewnętrznym i pracy Świętokrzyskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach udało się stworzyć lokalną markę opartą na regionalnym dziedzictwie kulinarnym, będącą swego rodzaju kulinarną wizytówkę regionu świętokrzyskiego, pokazać miejsca wytwarzania i sprzedaży żywności tradycyjnej, poznać jej wytwórców, niejednokrotnie uczestniczyć w procesie jej wytwarzania oraz poznać atrakcje turystyczne najpiękniejszych rejonów województwa świętokrzyskiego.
Babcine smaki można znaleźć u świętokrzyskich rolników, którzy od wieków produkują według starych sprawdzonych receptur. Produkty te można znaleźć na szlaku Świętokrzyska Kuźnia Smaków.
Regionalne przysmaki można spotkać w każdym z 13 świętokrzyskich powiatów.
– Warto podkreślić, że utworzenie Świętokrzyskiej Kuźni Smaków miało na celu stworzenie kulinarnej wizytówki naszego regionu i wykreowaniu lokalnego produktu oraz wykreowaniu platformy współpracy podmiotów wchodzących w jej skład i to się udało – mówi Izabela Milcarz ze Świętokrzyskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego.
I zapowiada, że w tym roku zostanie wznowiony nabór obiektów do tego szlaku. Certyfikacja polega na ocenie gospodarstwa, jego otoczenia oraz produktu kulinarnego. Trzeba udowodnić, że produkt ma tradycyjne korzenie, sporządzony jest na podstawie dawnych receptur i jest doceniony w konkursie.
Jednym z warunków promocji produktu jest otwarcie w gospodarstwie sklepiku przyzagrodowego, gdzie klient bezpośrednio ma dostęp do produktu z danego gospodarstwa. Miejsce sprzedaży ma być oznaczone specjalnie zaprojektowaną tablicą.
Jak mówi Izabela Milcarz, rozwój krótkich łańcuchów dostaw jest szansą gospodarstw na zwiększenie dochodów.