101,4 MHz | 90,4 Kielce | 100,00 MHz Włoszczowa DAB+ M10D 215,072 MHz
Napisz do nas
Zadzwoń do studia 41 200 20 20
Zoom na wieś
sobota, 5 lipca, 2025
  • AKTUALNOŚCI
  • KALENDARZ
  • KULINARIA
  • KOMUNIKATY
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • Radio Kielce
    • Folk Radio
    • Podcasty Radia Kielce
    • Centrum Edukacji Medialnej
    • Projekt Praca
    • Wielka literatura w cyfrowym świecie
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Zoom na wieś
  • AKTUALNOŚCI
  • KALENDARZ
  • KULINARIA
  • KOMUNIKATY
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • Radio Kielce
    • Folk Radio
    • Podcasty Radia Kielce
    • Centrum Edukacji Medialnej
    • Projekt Praca
    • Wielka literatura w cyfrowym świecie
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Zoom na wieś
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona główna AKTUALNOŚCI

Co piąty Polak na przygotowania do Wielkanocy wyda do 500 zł

Fot. Aneta Cielibała-Gil / Radio Kielce

Fot. Aneta Cielibała-Gil / Radio Kielce

Na przygotowania do świąt wielkanocnych co piąty Polak wyda w tym roku między 401 a 500 zł – wynika z badania na potrzeby raportu „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2022”. Przeważająca część wydatków będzie przeznaczona na żywność – oceniono.

Jak zwrócono uwagę – w badaniu Santander Consumer Banku zrealizowanego na potrzeby raportu „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2022” – 18 proc. respondentów ma nadzieję zmieścić się w ramach świątecznych wydatków w kwocie od 201 zł do 300 zł; a 12 proc. – od 101 zł do 200 zł.

Z kolei 19 proc. ankietowanych przeznaczy na Wielkanoc między 401 zł a 500 zł. W tej grupie najwięcej jest 30-latków i 40-latków (odpowiednio 28 proc. i 25 proc.).

Na małe koszty liczą natomiast głównie respondenci powyżej 60. roku życia. 42 proc. osób z tej grupy deklaruje, że na przygotowania do Wielkanocy wyda nie więcej niż 300 zł. Taką nadzieję mają też respondenci z dochodami do dwóch tys. zł netto (57 proc. z nich nie zamierza przeznaczać na święta wielkanocne więcej niż 300 zł). Chęć do minimalizowania wielkanocnych wydatków w równym stopniu dotyczy kobiet, jak i mężczyzn. Nie więcej niż 300 zł na święta chce przeznaczyć odpowiednio: 36 proc. i 37 proc. z nich.

– Mimo że tradycyjnie najbardziej oszczędzać chcą osoby starsze i otrzymujące najniższe wypłaty, chęć choćby drobnego zminimalizowania wydatków związanych z Wielkanocą widać u większości ankietowanych, niezależnie od płci, wieku czy uzyskiwanych dochodów – wskazała w przesłanym PAP komentarzu do badania rzecznik Santander Consumer Banku Magdalena Grzelak. Oceniła, że więcej wydadzą tylko najlepiej zarabiający z pensją od siedmiu tys. zł netto. Co trzeci z nich wyda na przygotowania do Wielkanocy od 801 zł do 1000 zł (35 proc.).

Jak zwrócili uwagę autorzy badania, przeważająca część wydatków zapewne będzie przeznaczona na żywność, „która często nie zostaje spożyta w całości w czasie świąt”. Większość Polaków (31 proc.) stwierdziła, że zazwyczaj niespożyte potrawy zamraża. Z kolei 17 proc. „dzieli się nimi z rodziną lub znajomymi”.

Do wyrzucania pozostałych po świętach potraw przyznało się natomiast pięć proc. ankietowanych; osiem proc. przygotowuje na bazie świątecznych specjałów nowe dania, a trzy proc. przekazuje pozostałą po świętach żywność potrzebującym.

Do wyrzucania jedzenia najczęściej przyznaje się najmłodsza grupa wiekowa – co piąta osoba w wieku 18-29 lat (19 proc.). Częściej zdarza się to mężczyznom (dziewięć proc.) niż kobietom (jeden proc.). Panie z kolei są bardziej chętne, by dzielić się pozostałymi potrawami z rodziną lub znajomymi (23 proc. wobec 9 proc. panów).

Niechęć do marnowania żywności jest natomiast najsilniejsza u starszego pokolenia. Wśród osób powyżej 60. roku życia, żadna nie zadeklarowała, że jedzenie trafia do kosza lub do kompostownika. Seniorzy najczęściej albo starają się zjeść wszystko w czasie świąt (42 proc. wskazań) lub korzystają z zamrażarki (29 proc.).

Badanie przeprowadził Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku w marcu 2022 r. na reprezentatywnej grupie 1000 dorosłych Polaków.

Tagi: statystykiWielkanoczakupyżywność
Udostępnij234Tweet146Wyślij
Poprzedni wpis

Łatwiejszy proces ubiegania się o premie na działalność pozarolniczą

Następny wpis

W marcu w sklepach było drożej średnio o ponad 15 procent

PAP

PAP

Serwis informacyjny PAP - codzienny Serwis Informacyjny to zawsze najbardziej aktualne i wiarygodne informacje o gospodarce, polityce, sprawach społecznych, kulturze, nauce i sporcie - przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu - z kraju i z zagranicy. CSI zawiera zarówno materiały własne, uzyskane przez dziennikarzy PAP, jak też doniesienia agencji prasowych z całego świata. W Serwisie publikowane są także komunikaty oficjalne instytucji rządowych oraz organizacji i podmiotów gospodarczych, w tym spółek giełdowych. Wydawca: Polska Agencja Prasowa SA, 00-502 Warszawa, ul. Bracka 6/8; www.pap.pl

Następny wpis
Fot. Jarosław Kubalski / Radio Kielce

W marcu w sklepach było drożej średnio o ponad 15 procent

KALENDARZ KONSUMENTA I ROLNIKA

0 Events loaded

 

  • Dzisiaj

    0

    Nic nie znaleziono

  •  

  •  

  •  

  •  

Kalendarz
    Kategoria
      Organizator
        Lokalizacja
          Polecane
          • Tylko promowane
          • Dołącz
          • Wyklucz
          Zobacz więcej

          No events found

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          Nie masz żadnych eventów na ten dzień

          Zobacz więcej

          Nie masz żadnych eventów na ten miesiąc

          Zobacz więcej

          Nie masz żadnych eventów na ten miesiąc

          No mapped events found in this timeline

          Radio Kielce

          Radio Kielce - największe radio w regionie świętokrzyskim

          101,4 MHz Świętokrzyskie | 90,4 MHz Kielce | 100,0 MHz Włoszczowa | 215,072 MHz / KANAŁ 10D

          ul. Radiowa 4, 25-317 Kielce
          tel. 41 368 12 00
          fax. 41 344 65 44
          radio@radiokielce.pl

          Obserwuj nasze profile

          Brak wyników
          Zobacz wszystkie wyniki
          • AKTUALNOŚCI
          • KALENDARZ
          • KULINARIA
          • KOMUNIKATY
          • PORTALE RADIA KIELCE
            • Radio Kielce
            • Folk Radio
            • Podcasty Radia Kielce
            • Centrum Edukacji Medialnej
            • Projekt Praca
            • Wielka literatura w cyfrowym świecie

          Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" SA 2024.