Jak pokazało badanie „Polska Wieś i Rolnictwo 2022” organizowane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, rośnie patriotyzm konsumencki wśród Polaków. PRODUKT POLSKI staje się powszechnie rozpoznawalny i może mieć decydujące znaczenie przy wyborze produktu.
W badaniu „Polska Wieś i Rolnictwo” w 2022 r. blisko 61 proc. respondentów (podobnie jak w 2021 r.) wskazało, że „bardzo ważne” i „raczej ważne” jest dla nich, aby żywność, którą kupują była wyprodukowana w Polsce, z krajowych surowców, przy czym rolnicy składali takie deklaracje częściej niż osoby niezwiązane z rolnictwem (odpowiednio 73,4 proc. i 56,5 proc.). Warto podkreślić, że mieszkańcy wsi wskazania „bardzo ważne” zwiększyli w 2022 roku o prawie 2 punktów procentowych w porównaniu z rokiem 2021.
Badanie pokazało, że ze znakiem PRODUKT POLSKI podczas zakupów żywności spotkało się prawie 76 proc. respondentów, podczas gdy w roku 2021 niemal 67 proc.
Osoby, które oceniają sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego jako złą albo bardzo złą częściej wskazywały, że oznaczenia tego typu nie mają znaczenia przy zakupie produktów spożywczych – odpowiednio 26,2 proc. i 19,9 proc.).
Mieszkańcy wsi korzystający z badań i programów profilaktycznych dotyczących ochrony zdrowia częściej biorą pod uwagę to czy produkt posiada oznaczenia PRODUKT POLSKI niż osoby, które z nich nie korzystają – odpowiednio 83,7 proc. i 73,2 proc.
Coraz więcej mieszkańców naszego kraju podejmuje świadomie decyzje zakupowe, ponieważ mają one duży wpływ na sytuację ekonomiczno-gospodarczą kraju. Rosnący patriotyzm konsumencki, który znajduje odzwierciedlenie w nabywaniu rodzimych towarów, buduje silną markę polskiej żywności, wspiera polskich producentów rolnych oraz przedsiębiorstwa, ma wpływ na zwiększenie sprzedaży polskiej żywności oraz funkcjonowanie polskiej gospodarki, w tym krajowego rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego. Pośrednio przekłada się także m.in. na: utrzymanie i tworzenie nowych miejsc pracy, zwiększanie wpływów podatkowych do budżetu państwa i budżetów samorządowych, rozwój rodzimych przedsiębiorstw czy pozyskiwanie środków na inwestycje.