Czwarte miejsce na świecie zajmuje Polska w eksporcie wyrobów czekoladowych. W rankingach największych światowych eksporterów znajdujemy się za Włochami, Belgią i Niemcami. Pomimo wzrostu cen kakao o około 60 proc., nie wpływa to na coroczny wzrost eksportu towarów czekoladowych wytworzonych w naszym kraju. Z roku na rok rośnie też popyt na tego typu produkty.
Dawniej czekolada była towarem luksusowym, obecnie jest produktem powszechnym i wzrost produkcji oraz eksportu czekolady związany jest z coraz większa jej konsumpcją. Wiele osób jest coraz bardziej świadomych i często wybiera czekoladę jako zamiennik innych, niezdrowych, słodkich przekąsek.
Statystyczny Polak każdego roku zjada około 5,2 kg czekolady, czyli ponad 52 tabliczki (raport Nielsen/Wedel 2021).
Głównymi konkurentami, jeśli chodzi o produkcję czekolady są: Włochy, Belgia oraz Niemcy. Zdaniem ekspertów, rynek słodyczy powiększa się m.in. ze względu na rosnące dochody Polaków. Mimo iż czekolada nie jest produktem pierwszej potrzeby, wzrasta na nią popyt wraz ze wzrostem dochodu. Jak mówią eksperci – „drugim powodem, dla którego kupujemy słodycze i kupujemy słodycze w segmencie premium i ten popyt jest odporny na zawirowania dochodu, jest fakt, że słodycze są takim uniwersalnym pocieszaczem”.
Na rynku dostępne jest wiele wariantów czekolady. Wśród nich: czekolady deserowe, białe, z nadzieniem, rubinowe i roślinne. Polacy najchętniej jednak sięgają po klasyczną czekoladę mleczną.