101,4 MHz | 90,4 Kielce | 100,00 MHz Włoszczowa DAB+ M10D 215,072 MHz
Napisz do nas
Zadzwoń do studia 41 200 20 20
Zoom na wieś
wtorek, 20 maja, 2025
  • AKTUALNOŚCI
  • KALENDARZ
  • KULINARIA
  • KOMUNIKATY
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • Radio Kielce
    • Folk Radio
    • Podcasty Radia Kielce
    • Centrum Edukacji Medialnej
    • Projekt Praca
    • Wielka literatura w cyfrowym świecie
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Zoom na wieś
  • AKTUALNOŚCI
  • KALENDARZ
  • KULINARIA
  • KOMUNIKATY
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • Radio Kielce
    • Folk Radio
    • Podcasty Radia Kielce
    • Centrum Edukacji Medialnej
    • Projekt Praca
    • Wielka literatura w cyfrowym świecie
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Zoom na wieś
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona główna AKTUALNOŚCI

Duży wzrost konsumpcji owoców i przetworów z owoców jagodowych

Fot. PAP

Fot. PAP

Najpopularniejszymi owocami jagodowymi kwietnia są truskawki, borówki, maliny, czarna porzeczka i jej przetwory. Porównując z poziomem konsumpcji w kwietniu ub. r. zyskały wszystkie badane przez Kantar gatunki. Liderem wzrostu konsumpcji jest czarna porzeczka i jej przetwory (aż 67 proc.), dalej borówka (50 proc.), aronia (26 proc.), maliny (15 proc.) i truskawki (12 proc.). Duży wzrost jest wynikiem wiosennego zapotrzebowania, wzrostu świadomości prozdrowotnej w okresie pandemii oraz promocji konsumpcji polskich superowoców i ich przetworów.

 

Fot. PAP
Fot. PAP

Kwiecień to czas pojawienia się pierwszych krajowych truskawek. Według badań Kantar dla ponad połowy Polaków to najbardziej oczekiwane owoce sezonu. W kwietniu truskawki jadło ponad 9 mln Polaków (28 proc.).

Imponująca jest liczba konsumentów owoców, których sezon dopiero przed nami. Owoce borówki jadło w kwietniu 7,8 mln Polaków, maliny ponad 7 mln, przetwory z czarnej porzeczki 6,5 mln.

– Sześć lat temu postanowiliśmy jako plantatorzy borówki wziąć na siebie część odpowiedzialności za rozwój rynku i zaangażowaliśmy się w promocję konsumpcji tych owoców. Wyniki badań pokazują, że po pierwsze ta decyzja była słuszna, a po drugie, że robimy to dobrze. Imponujący wzrost liczby konsumentów borówek poza polskim sezonem robi wrażenie i z pewnością przełoży się na konsumpcję od lipca do września, kiedy dostępne są owoce z polskich plantacji – idealnie dojrzałe, transportowane na niewielkie odległości i najlepsze dla naszego zdrowia – mówi Dominika Kozarzewska, członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator prac Jagodowego Core Teamu.

Porzeczka liderem wzrostu konsumpcji

Wśród wszystkich jagodowych gatunków liderem wzrostu jest czarna porzeczka. Przetwory z czarnej porzeczki miały w kwietniu 6,5 mln konsumentów. Porównując do kwietnia ub. r. wzrost liczby konsumentów sięga 67 proc.

Czarne porzeczki należą do superowoców – mają wysoki potencjał antyutleniający i są jednym z najbogatszych roślinnych źródeł witaminy C. Zawierają jej dużo więcej niż cytrusy. To zdaniem plantatorów przekłada się na wzrost spożycia. Wzrost jej atrakcyjności widoczny był dla owoców produkowanych do bezpośredniej konsumpcji oraz z przeznaczeniem na przetwory. Zainteresowanie w 2021 roku było bardzo duże, daleko wykraczające poza wieloletnie cykle „popularności” tych owoców.

– Jestem dobrej myśli co do porzeczki, to naprawdę bardzo cenny, zdrowy owoc. Myślę, że konsumenci zaczynają doceniać jej prozdrowotne walory – mówi Michał Małolepszy, plantacja Jarczew, Fieldstone.

Borówka z 50 proc. wzrostem ilości konsumentów

Fot. PAP
Fot. PAP

Borówka jest liderem wzrostu konsumpcji w okresie 2020-2022. Kantar monitoruje konsumpcję 30 gatunków owoców i warzyw. Patrząc od marca 2020 roku, kiedy rozpoczynał się monitoring, borówka zyskała 3,8 mln konsumentów. Porównując tylko mijający kwiecień do kwietnia ub. r., borówka zyskała aż 2,6 mln konsumentów.

– Bardzo cieszy mnie to, że w ostatnim czasie ma miejsce tak dynamiczny wzrost konsumpcji borówek. Uważam, że jest to dobry prognostyk na nadchodzący sezon zbiorów, kiedy to owoce są najsmaczniejsze. Uważam, że pandemia znacząco wpłynęła na zachowania konsumentów, którzy coraz większą uwagę przywiązują do zdrowia i do tego, jakie produkty kupują. Borówki są cennym źródłem wielu witamin, składników mineralnych i przeciwutleniaczy. Wysoki wzrost konsumpcji tych owoców poza sezonem, kiedy dostęp do nich jest ograniczony może wynikać ze zwiększonego zainteresowania przetworami mrożonymi, suszonymi i liofilizowanymi. Wszystkie te produkty, szczególnie liofilizaty są źródłem składników odżywczych i sprawdzają się między innymi jako idealny dodatek do śniadań, deserów lub jako zdrowa przekąska – mówi Wioleta Piencek, producent borówki wysokiej z powiatu Rawskiego.

Wyraźnie wzrasta liczba konsumentów przetworów

Fot. PAP
Fot. PAP

Obok czarnej porzeczki wyraźny wzrost konsumpcji notuje aronia. W kwietniu 2022 roku produktu aroniowe, porównując do kwietnia ub. roku, zyskały ponad 1 mln nowych konsumentów.

– Owoce aronii nie należą do grupy jagód deserowych. Lecz nie jest to słabość a siła, trafiają do przetwórstwa i dostępne są przez cały rok. Na wiosnę, kiedy ciężko jest dostać świeże dawki witamin, Polacy często otwierają swoje zimowe spiżarki, chętniej też kupują przetwory. Myślę, że wzrost spożycia może wiązać się z wiosną. W naszym kraju mamy bardzo wielu działkowców, którzy właśnie wyruszyli na wiosenne porządki swoich mały farm. Wielu z nich na swojej działce posiada krzaczek aronii który już obudził się do życia i przypomina o naszym polskim „czarnym skarbie”. Wzrost spożycia aronii to dla mnie bardzo dobra informacja, ponieważ widzę sens mojej ponad 45-letniej pracy nad tym gatunkiem – komentuje Piotr Eggert, jeden z największych znawców uprawy aronii w Polsce, który od lat zajmuje się selekcją, rozmnażaniem i hodowlą aronii czarnoowocowej.

– Wzrost konsumpcji produktów aroniowych bardzo mnie cieszy. Moim zdaniem mamy tutaj przykład świadomego wyboru, a nie podleganiu impulsom. Czas pandemii pokazał jak ważne jest zdrowie i konsumenci zaczęli sięgać po przetwory z grupy „superowoców” – podsumowuje Paweł Eggert, producent aronii, członek Krajowego Zrzeszenia Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, członek Jagodowego Core Teamu.

Tagi: owocesadownicystatystykiżywność
Udostępnij1Tweet1Wyślij
Poprzedni wpis

Prawie 50 zakładów weźmie udział w programie wsparcia dla producentów jabłek

Następny wpis

Restrukturyzacja małych gospodarstw: niebawem start naboru

PAP

PAP

Serwis informacyjny PAP - codzienny Serwis Informacyjny to zawsze najbardziej aktualne i wiarygodne informacje o gospodarce, polityce, sprawach społecznych, kulturze, nauce i sporcie - przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu - z kraju i z zagranicy. CSI zawiera zarówno materiały własne, uzyskane przez dziennikarzy PAP, jak też doniesienia agencji prasowych z całego świata. W Serwisie publikowane są także komunikaty oficjalne instytucji rządowych oraz organizacji i podmiotów gospodarczych, w tym spółek giełdowych. Wydawca: Polska Agencja Prasowa SA, 00-502 Warszawa, ul. Bracka 6/8; www.pap.pl

Następny wpis
Fot. Krzysztof Bujnowicz / Radio Kielce

Restrukturyzacja małych gospodarstw: niebawem start naboru

KALENDARZ KONSUMENTA I ROLNIKA

0 Events loaded

 

  • Dzisiaj

    0

    Nic nie znaleziono

  •  

  •  

  •  

  •  

Kalendarz
    Kategoria
      Organizator
        Lokalizacja
          Polecane
          • Tylko promowane
          • Dołącz
          • Wyklucz
          Zobacz więcej

          No events found

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          Nie masz żadnych eventów na ten dzień

          Zobacz więcej

          Nie masz żadnych eventów na ten miesiąc

          Zobacz więcej

          Nie masz żadnych eventów na ten miesiąc

          No mapped events found in this timeline

          Radio Kielce

          Radio Kielce - największe radio w regionie świętokrzyskim

          101,4 MHz Świętokrzyskie | 90,4 MHz Kielce | 100,0 MHz Włoszczowa | 215,072 MHz / KANAŁ 10D

          ul. Radiowa 4, 25-317 Kielce
          tel. 41 368 12 00
          fax. 41 344 65 44
          radio@radiokielce.pl

          Obserwuj nasze profile

          Brak wyników
          Zobacz wszystkie wyniki
          • AKTUALNOŚCI
          • KALENDARZ
          • KULINARIA
          • KOMUNIKATY
          • PORTALE RADIA KIELCE
            • Radio Kielce
            • Folk Radio
            • Podcasty Radia Kielce
            • Centrum Edukacji Medialnej
            • Projekt Praca
            • Wielka literatura w cyfrowym świecie

          Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" SA 2024.