Jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”, już 88 procent Polaków robi zakupy, korzystając z kanałów e-commerce, zaś 59 procent z nich przez internet najczęściej zamawia odzież i obuwie. W sklepach stacjonarnych kupujemy głownie żywność.
Jak wskazuje raport, zainteresowanie kanałami e-commerce rośnie od kilku lat, a przedsiębiorcy widzą w nich ogromny potencjał sprzedaży. Zakupy online robi już 88 procent Polaków korzystających z sieci.
Konsumenci coraz chętniej kupują ubrania i buty. Spośród respondentów z grupy kupujących online większość (59 proc.) stwierdziła, że właśnie te artykuły zamawia najczęściej przez internet. Dodatkowo ponad jedna trzecia Polaków kupujących w sieci (35 proc.) zamawia w ten sposób kosmetyki, a blisko co trzeci (29 proc.) elektronikę. Mniej popularny jest zakup leków i suplementów diety (23 proc.) oraz sprzętu RTV i AGD (22 proc.). Najrzadziej w ten sposób zamawiana jest biżuteria (6 proc. ankietowanych kupujących w sieci).
Rodzaj artykułów najczęściej kupowanych przez internet różni się w zależności od płci badanej osoby. Wśród kobiet robiących zakupy online najbardziej popularne kategorie produktów to moda i beauty. Blisko trzy czwarte pań – 73 procent deklaruje, że woli zamawiać ubrania i buty online, a 53 procent tą drogą zaopatruje się w kosmetyki.
Odsetek mężczyzn poszukujących produktów z tych kategorii w internecie wyniósł odpowiednio 44 i 14 procent. Mężczyźni kupujący online częściej natomiast od kobiet poszukują w sieci produktów elektronicznych oraz sprzętu RTV i AGD – odpowiednio 33 i 12 procent kobiet. Panowie także chętniej niż panie kupują w internecie sprzęt sportowy – odpowiednio 23 i 6 procent.
Według raportu, Polacy zdecydowanie wolą natomiast kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze – ten sposób wybiera 91 procent spośród tych, którzy w ogóle korzystają z kanałów e-commerce.
W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków korzystających z internetu.