Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi razem z Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, tak jak w poprzednich latach, zrealizowała badanie „Polska Wieś i Rolnictwo”. Pokazało ono obraz naszej wsi.
Głównym celem badania jest ocena postaw i opinii wobec dokonujących się przemian społeczno-gospodarczych w rolnictwie i na obszarach wiejskich oraz poznanie opinii respondentów na temat działań państwa wobec rolnictwa i obszarów wiejskich oraz instytucji pracujących na ich rzecz.
Jak przedstawia się w świetle najnowszego badania podnoszenie wiedzy i umiejętności rolniczych oraz korzystanie z Internetu?
Co trzeci rolnik (34,5 proc.) w ostatnim roku nie korzystał z usług doradczych. Pozostali najczęściej korzystali z doradztwa publicznego oferowanego przez ośrodki doradztwa rolniczego (33,1 proc.). Z doradztwa firm dostarczających środki produkcji korzystało 27,7 proc. ankietowanych, a z doradztwa prywatnych podmiotów doradczych – 23,5 proc. Zdecydowana większość rolników korzystających z usług doradczych ocenia je pozytywnie.
Spośród rolników, którzy nie korzystali z doradztwa, 47,6 proc. jako przyczynę podało brak takiej potrzeby. Kolejne 44,2 proc. respondentów deklarowało, że nie było ich stać na doradztwo, a 39,4 proc. samodzielnie zdobywało niezbędną wiedzę.
Większość rolników, którzy dostrzegają potrzebę skorzystania z pomocy doradcy rolnego w roku bieżącym i następnym roku (2022-2023) byłaby zainteresowana usługami doradczymi z zakresu analizy sytuacji produkcyjno-ekonomicznej gospodarstwa (62,5 proc.). Połowa z nich potrzebowałoby wskazówek o prowadzeniu sprzedaży bezpośredniej z gospodarstwa (50 proc.), a 41,1 proc. – pomocy w znalezieniu programu działania, z którego mogliby otrzymać wsparcie finansowe na rozwój gospodarstwa i wypełnienie wniosku o przyznanie pomocy.
Ponad połowa badanych rolników (56,3 proc.) korzysta z internetu jako źródła informacji przydatnych w zarządzaniu gospodarstwem rolnym. Najwyższy odsetek takich deklaracji odnotowano w grupie beneficjentów PROW (60,6 proc.). Z internetu w tym celu najczęściej korzystają osoby w wieku od 35 do 54 lat (67,9 proc.).
Rolnicy wykorzystujący Internet jako źródło informacji przydatnych w zarządzaniu gospodarstwem rolnym najczęściej poszukują możliwości sprzedaży produktów rolnych (92,5 proc.). Wysoki odsetek rolników za pośrednictwem Internetu otrzymuje informacje o odmianach roślin i rasach zwierząt. Informacji o stosowaniu środków produkcji w internecie szuka 80 proc. ankietowanych.