Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa podało wyniki polskiego handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi w okresie od stycznia do listopada 2023 roku. Wartość ich sprzedaży wyniosła 47,8 mld euro i była o 8,9 proc. wyższa niż przed rokiem.
Przychody z polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych od początku 2023 roku utrzymywały się na poziomie wyższym niż przed rokiem. Od stycznia do listopada 2023 roku wartość sprzedaży produktów rolno-spożywczych za granicę wyniosła 47,8 mld EUR (219 mld zł) i była o 8,9 proc. wyższa niż w analogicznym okresie roku 2022.
Import produktów rolno-spożywczych wyniósł w tym okresie 30,5 mld euro (140 mld zł) i był o 4 proc. wyższy niż przed rokiem. Szybsze tempo wzrostu wartości eksportu niż importu spowodowało duży wzrost dodatniego salda handlu zagranicznego, które w okresie styczeń-listopad 2023 roku ukształtowało się na poziomie 17,3 mld EUR (79 mld zł), o 18,9 proc. wyższym rok do roku.
Rosnąca wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski była wypadkową nadal wysokich cen transakcyjnych na rynku międzynarodowym, popytu na konkurencyjne cenowo produkty wytwarzane przez krajowy sektor żywnościowy oraz dobrego ogólnego stanu gospodarki krajowej.
Do wzrostu eksportu w 2023 roku, podobnie jak w latach poprzednich, przyczyniały się również działania ze strony przemysłu rolno-spożywczego w kierunku doskonalenia jakości eksportowanych surowców i produktów oraz dywersyfikacji rynków zbytu.
Równocześnie ograniczająco na przychody uzyskiwane przez krajowych eksporterów branży rolno-spożywczej wpływała tendencja do umacniania się waluty krajowej względem euro, którą odnotowano w okresie od połowy lutego 2023 roku do końca lipca 2023 roku, a następnie, po dwumiesięcznej deprecjacji, również w ostatnim kwartale 2023 roku.
Na statystykę uzyskiwanych wyników handlowych w 2023 roku miała wpływ wysoka baza poziomu cen produktów rolno-spożywczych w 2022 roku spowodowana ich dynamicznym ich wzrostem po wybuchu wojny w Ukrainie.
Podobnie jak w latach poprzednich, produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek Unii Europejskiej. W okresie styczeń-listopad 2023 roku dostawy do krajów UE wygenerowały 35,1 mld euro (wzrost o 8 proc.), co stanowiło blisko 3/4 (73,5 proc.) przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.
Głównym partnerem handlowym Polski pozostały Niemcy. Eksport do tego kraju w okresie styczeń-listopad 2023 roku wyniósł 12,3 mld euro i był o 12 proc. większy niż przed rokiem.
Do Niemiec eksportowano głównie wyroby tytoniowe, ryby i przetwory rybne, mięso drobiowe, pieczywo i wyroby piekarnicze.
Ważnymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych z Polski na rynku unijnym były także: Niderlandy – 2,9 mld euro, wzrost przychodów o 1 proc.; eksport głównie mięsa drobiowego, ziarna zbóż, wyrobów tytoniowych i mięsa wołowego.
Francja – 2,8 mld euro, wzrost przychodów o 4 proc.; wywóz przede wszystkim mięsa drobiowego, przetworów mięsnych, pieczywa i wyrobów piekarniczych, czekolady i wyrobów czekoladowych, mięsa wołowego.
Włochy – 2,3 mld euro, wzrost przychodów o 7 proc.; wywożono głównie mięso wołowe, wyroby tytoniowe, ryby i przetwory rybne oraz sery i twarogi.
Czechy – 2,2 m 2,2 mld euro, wzrost przychodów o 10 proc.; eksport przede wszystkim mięsa drobiowego, pieczywa i wyrobów piekarniczych, mięsa wieprzowego.
W okresie styczeń-listopad 2023 roku z Polski do krajów pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 12,7 mld euro, o 13 proc. wyższej rok do roku. Do krajów pozaunijnych z Polski eksportowano przede wszystkim: pszenicę, produkty mleczne, mięso drobiowe, pieczywo i wyroby piekarnicze, czekoladę i wyroby czekoladowe oraz wyroby tytoniowe.