Polska zanotowała kolejny wzrost wartości eksportu towarów rolno-spożywczych. Z Polski od stycznia do września eksport wyniósł 38,7 miliardów euro (178 mld zł) i był o 11 procent wyższy niż przed rokiem. Eksportowano głównie papierosy, mięso drobiowe i wołowe, produkty mleczne, pieczywo, karmę dla zwierząt oraz wyroby czekoladowe.
Na rynku Unii Europejskiej w okresie dziewięciu miesięcy bieżącego roku sprzedała towary o wartości 28,4 miliardów euro (130 mld zł), co oznacza wzrost wartości eksportu o 9 procent w odniesieniu do analogicznego okresu 2022 roku.
Udział rynku Unii Europejskiej w polskim eksporcie wyniósł 73 procent. Do krajów Unii wywożono głównie: wyroby tytoniowe, mięso drobiowe, produkty mleczne, pieczywo i wyroby piekarnicze, mięso wołowe, karmę dla zwierząt, a także wyroby czekoladowe.
Największe przychody z eksportu uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (9,9 mld euro, wzrost o 14 procent), Niderlandów (2,4 mld euro, wzrost o 1 procent), Francji (2,3 mld euro, wzrost o 8 procent), Włoch (1,9 mld euro, wzrost o 10 procent) i Czech (1,8 mld euro, wzrost o 13 procent).
Do krajów pozaunijnych sprzedano produkty rolno-spożywcze o wartości 10,3 mld euro (47 mld zł) – wzrost wartości eksportu o 15 procent. Eksportowano tam przede wszystkim: pszenicę, produkty mleczne, mięso drobiowe, pieczywo i wyroby piekarnicze, czekoladę i wyroby czekoladowe oraz wyroby tytoniowe.
Największymi odbiorcami towarów rolno-spożywczych w krajach trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania (przychody na poziomie 3,1 mld euro, wzrost o 16 procent), Ukraina (782 mln euro, wzrost o 12 procent), Stany Zjednoczone (623 mln euro, wzrost o 11 procent) oraz Arabia Saudyjska (357 mln euro, spadek o 8 procent), a w dalszej kolejności: Nigeria (344 mln euro, 2,5-krotny wzrost), Turcja (284 mln euro, 2,3- krotny wzrost) i Izrael (260 mln euro, spadek o 11 procent).
Import towarów rolno-spożywczych z Polski wyniósł 24,5 mld euro (113 mld zł) i był o 5 procent wyższy niż przed rokiem.
Dodatnie saldo wymiany handlowej wyniosło 14,2 mld euro (65 mld zł), i było o 22 procent wyższe niż w analogicznym okresie 2022 roku.