Jak podaje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, w 2023 roku głównym partnerem handlowym Polski nadal były Niemcy. Ważnymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych na rynku unijnym były też Niderlandy, Francja, Włochy i Czechy. Co Polska im sprzedaje?
Eksport do Niemiec w okresie od stycznia do listopada wyniósł w 2023 roku 12,3 mld euro i był o 12% większy niż przed rokiem. Do Niemiec Polska eksportowała głównie wyroby tytoniowe (2,0 mld euro, 52 tys. ton), ryby i przetwory rybne (1,3 mld euro, 133 tys. ton), mięso drobiowe (817 mln euro, 264 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze (647 mln euro, 180 tys. ton), karmę dla zwierząt domowych (646 mln euro, 262 tys. ton), ziarno zbóż (w tym głównie ziarno pszenicy – 440 mln euro, 1,6 mln ton i ziarno kukurydzy – 402 mln euro, 1,5 mln ton) oraz czekoladę i wyroby czekoladowe (548 mln euro, 88 tys. ton).
Z Polski na rynek unijny wędrowały także produkty rolno-spożywcze do Niderlandów. Eksport na ten rynek wyniósł 2,9 mld euro i notował wzrost przychodów o 1%. Do Niderlandów eksportowano głównie: mięso drobiowe (381 mln euro, 164 tys. ton), ziarna zbóż (przede wszystkim kukurydzy – 276 mln euro, 1,1 mln ton), wyroby tytoniowe (213 mln euro, 18 tys. ton), mięso wołowe (151 mln euro, 33 tys. ton), czekoladę i wyroby czekoladowe (122 mln euro, 28 tys. ton), soki owocowe i warzywne (86 mln euro, 90 tys. ton), kawę (76 mln euro, 8,6 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze (73 mln euro, 27 tys. ton) oraz karmę dla zwierząt domowych (70 mln euro, 26 tys. ton).
Polskie produkty rolno-spożywcze odbierała też Francja – 2,8 mld euro, wzrost przychodów o 4%. Wywożono tam przede wszystkim mięso drobiowe (461 mln euro, 148 tys. ton), przetwory mięsne (337 mln euro, 79 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze (148 mln euro, 40 tys. ton), czekoladę i wyroby czekoladowe (143 mln euro, 24 tys. ton), mięso wołowe (144 mln euro, 25 tys. ton), karmę dla zwierząt domowych (117 mln euro, 48 tys. ton) oraz napoje alkoholowe (100 mln euro, 24 tys. ton).
Znaczącym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych były też Włochy – 2,3 mld euro, wzrost przychodów o 7%. Wywożono tam głównie mięso wołowe (400 mln euro, 72 tys. ton), wyroby tytoniowe (431 mln euro, 22 tys. ton), ryby i przetwory rybne (211 mln euro, 20 tys. ton) oraz sery i twarogi (84 mln euro, 21 tys. ton).
Nasze produkty rolno-spożywcze jechały też do Czech – 2,2 mld euro, wzrost przychodów o 10%. Eksport dotyczył przede wszystkim mięsa drobiowego (204 mln euro, 75 tys. ton), pieczywa i wyrobów piekarniczych (189 mln euro, 72 tys. ton), wyrobów tytoniowych (113 mln euro, 7 tys. ton), mięsa wieprzowego (108 mln euro, 27 tys. ton), karmy dla zwierząt domowych (102 mln euro, 48 tys. ton), serów i twarogów (96 mln euro, 22 tys. ton), czekolady i wyrobów czekoladowych (85 mln euro, 18 tys. ton), wód i napojów bezalkoholowych (72 mln euro, 137 tys. ton) oraz masła (71 mln euro, 14 tys. ton).
Eksport na rynki: Niemiec, Niderlandów, Francji, Włoch i Czech wygenerował w 2023 roku łącznie ponad 22,5 mld euro przychodów, co stanowiło 47% wartości eksportu rolno-spożywczego w okresie od stycznia do listopada 2023 roku.