Wśród polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych w 2023 roku dominowało mięso, przetwory mięsne i żywiec. W 2023 roku przychody uzyskane ze sprzedaży zagranicznej wymienionej grupy towarowej były o 1 proc. wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 9,9 mld euro, stanowiąc 19 proc. wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych – wynika z opracowań Biura Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Wśród eksportowanych produktów mięsnych i żywca największy udział w wartości eksportu miały: mięso drobiowe (41,5 proc. – 4,1 mld euro), przetwory mięsne (25 proc. – 2,5 mld euro), mięso wołowe (22 proc. – 2,2 mld euro) oraz mięso wieprzowe (8 proc. – 824 mln euro).
Drugą pozycję pod względem wartości z 15 proc. udziałem w eksporcie produktów rolno-spożywczych z Polski zajmowało ziarno zbóż i przetwory zbożowe, których łączna sprzedaż, w porównaniu do 2022 roku, wzrosła o 15 proc., do 7,6 mld euro. Z Polski w całym 2023 r. wyeksportowano 13,6 mln ton ziarna zbóż za 3,5 mld euro.
Pszenica stanowiła 51 proc. (7 mln ton, blisko 2-krotny wzrost wolumenu eksportu r/r), kukurydza – 34 proc. (4,6 mln ton, wzrost o 17 proc.), żyto – 5 proc. (0,7 mln ton, wzrost o 54 proc.) i jęczmień – 3,5 proc. (0,5 mln ton, wzrost o 56 proc.).
Eksporterzy lokowali ziarno zbóż przede wszystkim na rynku unijnym (8,3 mln ton, 61 proc. wywozu ziarna). Równocześnie do krajów pozaunijnych wywieziono 5,3 mln ton ziarna zbóż, co stanowiło około 39 proc. wolumenu eksportu. W 2023 r. ziarno pszenicy sprzedawano głównie do Niemiec (1 704 tys. ton, 24 proc. eksportu tego ziarna), Nigerii (1 465 tys. ton, 21 proc.) oraz RPA (820 tys. ton, 12 proc.).
Odbiorcą kukurydzy z Polski były przede wszystkim Niemcy (1 678 tys. ton, 37 proc. eksportu tego ziarna), Niderlandy (1 222 tys. ton, 27 proc.), a spoza UE – Wielka Brytania (430 tys. ton, 9 proc.).
Głównym kierunkiem eksportu żyta z Polski były Niemcy (486 tys. ton, 71 proc. eksportu tego ziarna), jęczmienia – Niemcy (243 tys. ton, 51 proc. eksportu tego ziarna) oraz Niderlandy (109 tys. ton, 23 proc.) i Hiszpania (46 tys. ton, 10 proc.).
Sprzedaż zagraniczna dotyczyła również produktów zbożowych – głównie o wysokim stopniu przetworzenia. W 2023 roku przychody uzyskane z eksportu produktów zbożowych przetworzonych (m.in. mąki, kasze, słód, makarony, pieczywo i wyroby piekarnicze) wyniosły około 4,1 mld euro i były o 17 proc. wyższe niż rok wcześniej.
Wzrost wartości eksportu odnotowano w większości grup towarowych artykułów rolno-spożywczych. Poza wcześniej wymienionymi grupami produktów wzrosła wartość eksportu: tytoniu i wyrobów tytoniowych (o 26 proc., do 5,4 mld euro), cukru i wyrobów cukierniczych (o 20 proc., do 3,8 mld euro), ryb i przetworów (o 11 proc., do 3,1 mld euro), a także warzyw i ich przetworów (o 14 proc., do 2,6 mld euro) oraz owoców łącznie z przetworami (o 2 proc., do 1,8 mld euro). Większa była również wartość wywozu nasion roślin oleistych i tłuszczów roślinnych – o 2 proc. (1,7 mld euro) oraz kawy, herbaty i kakao – o 1 proc. (1,1 mld euro). Obniżeniu uległa wartość eksportu produktów mlecznych – o 9 proc. (3,3 mld euro), soków owocowych i warzywnych – o 5 proc. (0,8 mld euro) oraz alkoholi – o 9 proc. (0,7 mld euro).