ARiMR, KOWR, KRUS są dla polskich rolników najbardziej wiarygodnymi źródłami informacji wynika z badania Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zdecydowana większość rolników (94,8 proc.) przyznaje również, że poszukuje w placówkach tych instytucji informacji o kierowanym do nich wsparciu. 36 proc. szuka informacji w urzędzie gminy. Dla 32 proc. rolników najlepszą formą informowania o wsparciu są programy telewizyjne – wynika z badania jakie przeprowadzono w 2022 roku dla Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Strona internetowa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (41,6 proc.) oraz telewizja (41,5 proc.) są źródłami informacji, z których rolnicy chętnie korzystają w tym celu uzyskania informacji o działaniach Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zdecydowana większość mieszkańców wsi (91,0 proc.), jak i rolników (93,2 proc.) ma zaufanie do środków masowego przekazu. Największym zaufaniem respondenci darzą telewizję (63,7 proc. mieszkańców wsi i 69,0 proc. rolników), serwisy internetowe (55,5 proc. mieszkańców wsi i 59,9 proc. rolników) oraz gazety (54,8 proc. mieszkańców wsi i 57,6 proc. rolników).
W porównaniu do roku 2021, w największym stopniu wzrosło zaufanie respondentów względem telewizji (o 10,9 p.p.) oraz radia (o 7,6 p.p.) jako źródeł informacji o tym, co dzieje się w rolnictwie. Wyraźnie natomiast spadł odsetek mieszkańców obszarów wiejskich, którzy nie mają zaufania do żadnego ze wskazanych źródeł informacji – o 27,3 p.p.
Dla 32 proc. rolników biorących udział w badaniu, najlepszą formą informowania o wsparciu dla rolników lub na rozwój obszarów wiejskich są programy telewizyjne, a dla 31,5 proc. rolników – strony internetowe instytucji państwowych.
Potrzebę utworzenia jednego miejsca w sieci, gdzie rolnik miałby dostęp do wszystkich usług publicznych oferowanych drogą elektroniczną dostrzega 66,2 proc. rolników, 69,7 proc. beneficjentów płatności bezpośrednich i 73,1 proc. beneficjentów PROW.
Respondenci dostrzegają również potrzebę zapewnienia możliwości składania drogą elektroniczną, poprzez dedykowany portal internetowy, wniosków o przyznanie wsparcia ze środków UE dla rolników (odpowiednio 69,9 proc. i 70,9 proc.), składania wniosków o przyznanie wsparcia ze środków krajowych dla rolników (np. zwrot akcyzy za paliwo rolnicze; odpowiednio 68,2 proc. i 71,6 proc.) oraz składania/wysyłania wniosków/pism do KRUS (62,7 proc. i 64,9 proc.).
Mieszkańcy wsi ocenili też funkcjonalność rozwiązań cyfrowych w administracji rolnej. Spośród ankietowanych najwięcej osób zgodziło się ze stwierdzeniem, że dobrze byłoby, gdyby elektroniczne wnioski o przyznanie pomocy suszowej lub wnioski o pomoc w ramach PROW 2014-2020 były automatycznie częściowo wypełnione, jak w przypadku wniosków o płatności bezpośrednie, jeśli osoba loguje się przez profil zaufany (64,2 proc.).
Trzech na pięciu badanych (60,2 proc.) jest zdania, że dobrym rozwiązaniem byłoby, gdyby formularze dotyczące identyfikacji i rejestracji zwierząt lub elektroniczny wniosek o przyznanie pomocy suszowej były dostępne również w bankowości elektronicznej (tzn. logując się na swoje konto w banku rolnik mógłby złożyć tam od razu uwierzytelniony wniosek).