Minikiwi jest jednym z najzdrowszych i najbardziej oczekiwanych polskich superowoców. Dwa lata temu owoce tego małego kuzyna kiwi jadło 3,6 mln Polaków. W 2021 roku konsumentów było już 3,9 mln. Wiosną 2022 roku Kantar zapytał o to, które mniej znane i uprawiane w Polsce gatunki chcielibyśmy spróbować? Wśród najchętniej wskazywanych jest minikiwi. Chęć spróbowania minikiwi w nadchodzącym sezonie deklaruje 14 proc. dorosłych Polaków, czyli 4.522.905 osób.
– Widać wyraźny wzrost w porównaniu do wyników uzyskanych w sezonie 2020 i 2021. Z naszych badań wynika, że minikiwi jadło już 3,9 mln osób (Kantar, październik 2021). Aktualne badania pokazują 4,5 mln konsumentów zainteresowanych konsumpcją. Najwięcej jest ich w dużych miastach, między 100-500 tys., oraz wśród osób w dobrej sytuacji materialnej – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar Polska.
– Wzrastające zainteresowanie owocami minikiwi bardzo cieszy. To efekt intensywnych działań promocyjnych wielu osób zaangażowanych w rynkowy sukces tych owoców. Zarówno producentów jak i osób działających w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!”. Obserwujemy tu wyraźny trend wzrostowy. 5 lat temu owoce minikiwi były prawie w ogóle nieznane, aktualne wyniki to ogromny sukces. Liczymy, że w niedługim czasie owoce polskiego minikiwi na dobre zagoszczą na stołach Polaków – mówi dr hab. Piotr Latocha, profesor nadzwyczajny SGGW, promotor gatunku i współpracy w całym łańcuchu dostaw.
Dlaczego mówimy „polskie minikiwi”?
Minikiwi coraz częściej określane jest jako „polskie”. Na tej samej zasadzie jak borówka wysoka nazywana jest ciągle jeszcze amerykańską. Określenie pochodzi od kraju, w którym gatunek „udomowiono”. Mało kto, z licznych miłośników minikiwi, wie, że za jego sukcesem stoi prof. Piotr Latocha i SGGW w Warszawie.
– Cieszy fakt, że tak wiele osób chce poznać produkowane przez nas owoce. To mocne potwierdzenie słuszności decyzji o rozpoczęciu uprawy. Deklaracje dobrze wróżą przyszłej konsumpcji. Liczę, że poznawanie walorów zdrowotnych i smaku jeszcze zwiększy liczbę osób regularnie jedzących minikiwi – dodaje Kamil Osoś, plantator minikiwi z Białośliwia w województwie wielkopolskim, w powiecie pilskim.
Produkcja minikiwi nie należy do najłatwiejszych. Wymaga sporo nakładów i starań. Owoce kojarzone są z klasycznym kiwi. W odróżnieniu, są poręczne i zjada się je ze skórką.
Jeden z najbardziej odżywczych owoców
Ta wygodna w konsumpcji zdrowa przekąska jest jednym z najbogatszych źródeł witaminy C. Zdecydowanie najbogatszym źródłem luteiny wśród wszystkich masowo spożywanych owoców i najbogatszym źródłem mio-inozytolu, czyli witaminy B8. A to początek listy. Minikiwi zawiera ponad 20 różnych związków prozdrowotnych, w tym duże ilości błonnika.
– Rosnące zapotrzebowanie to wiadomość, która doda nam sił w zmaganiach z nadchodzącymi przymrozkami. Chcemy w Polsce wyprodukować wystarczającą ilość owoców, tak aby zaspokoić apetyt 4,5 mln konsumentów. Jest to bez wątpienia ogromy sukces kampanii promocyjnej superowoców minikiwi – dodaje Paweł Osoba, plantator z województwa lubelskiego, gmina Baranów, członek Stowarzyszenia Plantatorów Minikiwi.
– W zeszłym roku sprzedaż nie była łatwa, ale była udana. Ludzie próbują i wracają. W sumie mnie to nie dziwi, kto jak kto, my plantatorzy wiemy, że minikiwi wystarczy spróbować by od razu stać się jego fanem. Z utęsknieniem czekam na tegoroczny sezon – podsumowuje Jakub Uljasz, plantator minikiwi z Olszam w województwie mazowieckim, w powiecie białobrzeskim, w gminie Promna.
Minikiwi zyskuje popularność od około 20 lat. Ma coraz więcej odmian i coraz większą grupę doświadczonych plantatorów. To kolejny, obok aronii, porzeczki, wspomnianej jagody kamczackiej, borówki, malin i truskawek, gatunek, którego jesteśmy jednym z największych producentów na świecie.
Sezon na polskie superowoce zaczyna się od wiosennych truskawek. Minikiwi doskonale przedłuża tę „jagodową sztafetę” i pomaga nam naturalne wzmacniać odporności w okresie jesiennym. Więcej o tym, co warto wiedzieć o walorach odżywczych i zdrowotnych minikiwi przeczytać można w Serwisie Zdrowie PAP – link.
Badanie zrealizowała firma Kantar w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”. Sondaż zrealizowano 11-16 marca 2022 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI). Projekt sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.