W 2023 roku znów wzrosła liczba mieszkańców wsi, którzy coraz chętniej wybierają podczas zakupów produkty rolno-spożywcze wyprodukowane w Polsce. Aż trzy czwarte konsumentów wybiera towary ze znakiem „Produkt Polski”. Patriotyzm konsumencki najczęściej stosują osoby w średnim wieku.
W ostatnich latach wyraźnie wzrasta patriotyzm konsumencki i tendencja do weryfikowania informacji o kraju pochodzenia produktów rolno-spożywczych. Trzy czwarte osób w badaniu „Polska Wieś i Rolnictwo 2023” zleconym przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi deklaruje, że ważne jest dla nich, czy kupowana żywność została wyprodukowana w kraju (75,7 proc.). Fakt ten nie ma znaczenia dla 14 proc. biorących udział w ministerialnym badaniu.
Znaczenie przypisywane kupowaniu polskich produktów wzrosło w stosunku do lat ubiegłych – z poziomu około 61 proc. do poziomu blisko 76 proc. Tylko 10,3 proc. mieszkańców wsi deklaruje, że nie sprawdza, gdzie została wyprodukowana kupowana przez nich żywność.
Największe znaczenie ma patriotyzm konsumencki dla osób w wieku 35-54 lata, następnie dla tych w wieku 55 lat i więcej.
Najczęściej nie sprawdza pochodzenia produktu grupa osób w wieku 18-34 lata.
Mieszkańcy obszarów wiejskich najczęściej wskazują na oznaczenie „Produkt Polski”. Styczność z nim zadeklarowało 73,5 proc. respondentów.
Mieszkańcom obszarów wiejskich znane i rozpoznawalne jest też oznaczenie „Produkcja Ekologiczna” oraz „Poznaj Dobrą Żywność”. Często te znaki decydują o tym, że produkt będzie wybrany podczas zakupów.
Co trzeci mieszkaniec obszarów wiejskich deklaruje, że zawsze wybiera opakowania biodegradowalne lub kupuje produkty bez opakowania (32,7 proc.). Zupełnie nie zwraca uwagi na to 12,5 proc. respondentów.