Wartość eksportu żywności z Polski do krajów Unii Europejskiej od stycznia do sierpnia 2024 roku wyniosła 34,75 mld euro, czyli 150,1 mld złotych, a do krajów pozaunijnych w tym czasie wyeksportowano produkty o wartości 9,2 mld euro, czyli 39,9 mld zł. I na tym, i na tym rynku sprzedaliśmy więcej niż przed rokiem.
Do krajów Unii Europejskiej polski eksport wyniósł 73 procent, a do krajów pozaunijnych 27 procent – poinformował Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa na podstawie opracowania Biura Analiz i Strategii KOWR.
Co sprzedawali polscy producenci poza Unię Europejską? Przede wszystkim: produkty mleczne – 1,1 mld euro, spadek o 2 procent, mięso i przetwory inne niż drobiowe – 1 mld euro, wzrost o 9 procent rok do roku, mięso drobiowe – (736 mln euro, wzrost o 17 procent, pieczywo i wyroby piekarnicze – 589 mln euro, wzrost o 1 procent, czekoladę i wyroby czekoladowe – 575 mln euro, wzrost o 17 procent, ziarno pszenicy – 570 mln euro, spadek o 36 procent oraz tytoń i wyroby tytoniowe – 557 mln euro, spadek o 2 procent rok do roku.
Dokąd jechała żywność z Polski? Znaczącymi odbiorcami, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania – przychody na poziomie 2,8 mld euro, wzrost o 1 procent w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku, Ukraina – 588 mln euro, spadek o 16 procent, Stany Zjednoczone – 489 mln euro, spadek o 11 procent, Turcja – 334 mln euro, wzrost o 35 procent, a w dalszej kolejności: Szwajcaria – 279 mln euro, wzrost o 52 procent), Izrael – 235 mln euro, wzrost o 1 procent oraz Algieria – 228 mln euro, wzrost o 17 procent.