Okrągły Stół Branży Mięsnej i Handlu Nowoczesnego zorganizowano w Targach Kielce podczas Targów Marek Własnych. Tematem rozmów były nowe wymagania, zmieniające się preferencje konsumentów i presja regulacji, a także wymogi ekologiczne.
Podczas Okrągłego Stołu Branży Mięsnej i Handlu Nowoczesnego, który zorganizowały miesięcznik Rzeźnik Polski, Stowarzyszenie Wędliniarzy i Rzeźników RP, które odbyło się 6 listopada 2024 roku w Targach Kielce podczas Targów Marek Własnych dyskutowano o branży mięsnej w Polsce, która stoi przed ogromnymi wyzwaniami dotyczącymi przyszłości sektora i strategii dostosowania się do globalnych zmian. Sektor mięsny musi dostosować się do nowych regulacji, preferencji konsumenckich oraz potrzeby zrównoważonego rozwoju.
Zmieniana podejścia konsumentów do produktów mięsnych
Marta Wrembel, właścicielka Responsible Business Solutions, zwróciła uwagę na postępujące zmiany w zachowaniach konsumentów.
– Jesteśmy coraz bardziej świadomi i przejmujemy się dobrostanem zwierząt, co prowadzi do wzrostu liczby osób na diecie roślinnej. Z danych wynika, że już ponad 10 procent Polaków deklaruje dietę wegetariańską lub wegańską, a kolejne 30 procent określa siebie jako fleksitarian – mówiła Marta Wrembel.
Branża mięsna stoi przed koniecznością spełnienia wymogów ESG, które obejmują aspekty środowiskowe, społeczne i zarządcze. Nowe przepisy, takie jak dyrektywa CSRD oraz standardy ESRS, zmuszają producentów do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko i adaptacji do zmian klimatycznych. – Branża jest z jednej strony w szoku z powodu wprowadzonych regulacji, a także spadającej sprzedaży mięsa, ale jednocześnie ma świadomość, że musi dostosować się do zmieniających się wymogów społecznych i klimatycznych – podkreśliła ekspertka.
Zróżnicowane preferencje konsumentów
– Widzimy znaczną różnorodność preferencji konsumentów. Z jednej strony rośnie popularność produktów convenience, takich jak plasterkowane wędliny, kabanosy i konserwy – zauważył Tomasz Parzybut, prezes zarządu Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP.
Według danych CPS GfK/YouGov, w ciągu ostatnich pięciu lat zakupy roślinnych zamienników mięsa w Polsce wzrosły prawie 5-krotnie, co ukazuje skalę zainteresowania konsumentów i skłania tradycyjnych producentów mięsnych do dalszych inwestycji w ten segment.
Sieci handlowe a wyzwania dla rynku mięsnego
Znaczącym, jeśli nie największym problemem, z którym mierzy się sektor mięsny, jest rosnąca dominacja dużych sieci handlowych i dyskontów.
– Przez ostatnie dwa lata zamknięto około 5000 specjalistycznych sklepów. W tej walce cenowej przegrywamy z agresywną polityką sieci handlowych, które oferują produkty w bardzo niskich cenach – mówi Tomasz Parzybut.
Jednym z kluczowych wyzwań jest więc doprowadzenie do większej transparentności i wymuszenie na dyskontach oznaczenia geograficznego oraz wprowadzenia systemów jakości.
– Konsument często nie wie, skąd pochodzi produkt, a sieci często nie oferują wyrobów regionalnych, co osłabia lokalne rynki. Walczymy o te oznaczenia, certyfikacje – dodał.
Opakowania i ekologia
Grzegorz Mech, Business Development Manager w CPS GfK/YouGov, podkreślił zmieniające się oczekiwania konsumentów co do opakowań produktów mięsnych.
– Mięso pakowane to już 40 procent rynku, a wędliny stanowią ponad połowę rynku w ujęciu wolumenowym. Jednocześnie, oczekujemy, że opakowania będą nie tylko funkcjonalne, ale też przyjazne środowisku – stwierdził ekspert.
Około 30 procent konsumentów deklaruje ograniczenie spożycia mięsa, a w ciągu ostatnich pięciu lat nastąpił spadek spożycia mięsa o 10-11 procent. Dla wielu konsumentów kluczowym czynnikiem nadal pozostają jednak cena i jakość produktu.
– Dobrze zaprojektowane opakowanie ekologiczne może być dobrym punktem wyjścia do budowania marki – dodał.
Wprowadzenie biodegradowalnych materiałów opakowaniowych oraz rozwiązań śledzenia pochodzenia produktów może przyczynić się do budowania zaufania konsumentów. Systemy cyfrowe, pozwalające na pełne śledzenie procesu produkcji od farmy do sklepu, stanowią odpowiedź na potrzeby świadomych konsumentów i nowe wymogi prawne.
Nowy marketing i wymagania
Branża mięsna w Polsce ma przed sobą wyzwanie nie tylko spełnienia regulacji, ale także przyciągnięcia konsumentów, którzy poszukują coraz bardziej zróżnicowanych produktów.
– Musimy dostosować nasze strategie, nie tylko pod względem oferty, ale także w zakresie marketingu. Widzę przyszłość sektora jako połączenie sklepów mięsnych z bistro, gdzie klienci będą mogli nie tylko kupić mięso, ale także zjeść na miejscu – podkreślił Tomasz Parzybut.