101,4 MHz | 90,4 Kielce | 100,00 MHz Włoszczowa DAB+ M10D 215,072 MHz
Napisz do nas
Zadzwoń do studia 41 200 20 20
Zoom na wieś
wtorek, 20 maja, 2025
  • AKTUALNOŚCI
  • KALENDARZ
  • KULINARIA
  • KOMUNIKATY
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • Radio Kielce
    • Folk Radio
    • Podcasty Radia Kielce
    • Centrum Edukacji Medialnej
    • Projekt Praca
    • Wielka literatura w cyfrowym świecie
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Zoom na wieś
  • AKTUALNOŚCI
  • KALENDARZ
  • KULINARIA
  • KOMUNIKATY
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • Radio Kielce
    • Folk Radio
    • Podcasty Radia Kielce
    • Centrum Edukacji Medialnej
    • Projekt Praca
    • Wielka literatura w cyfrowym świecie
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Zoom na wieś
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona główna AKTUALNOŚCI

Polska największym producentem jabłek w UE, ale…

Jakie jabłka zbiera się w sadach najpóźniej? Jak je przechowywać?

Fot. Robert Felczak

Polska jest największym producentem jabłek w Unii Europejskiej oraz czwartym ich producentem na świecie. Mimo, że w naszym kraju tych owoców jest pod dostatkiem, a jabłko jest promowane jako owoc narodowy, jego spożycie nie rośnie. W gospodarstwach domowych zjada się rocznie ok. 11-12 kg jabłek na osobę.

Według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, który opiera się na danych GUS, w ostatnim okresie, utrzymuje się na poziomie 11-12 kg rocznie. W 2021 roku wyniosła ona 11,1 kg. W okresie I-IX 2022 roku spożycie jabłek oszacowano na 7,65 kg/os. wobec 8,28 kg/os. rok wcześniej. Jabłka są jednak najczęściej kupowanymi owocami, bowiem ich udział w strukturze spożycia wynosi ok. 25 proc.

W zasadzie nie ma precyzyjnych danych, ile wynosi całkowita konsumpcja jabłek. Zbierane dane dotyczą świeżych jabłek, ale zjadamy je także w innych postaciach np. pod postacią soków, dżemów, cydru czy szarlotki.

Według badań sfinansowanych przez Fundusz Promocji Owoców i Warzyw oraz przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, przeprowadzonych przez ośrodek badania opinii publicznej KANTAR, ponad połowa badanych (55 proc.) przyznaje, że w ich gospodarstwach domowych jabłka są kupowane przynajmniej raz w tygodniu, zwykle jednorazowo kupuje się ok. 1 kg tych owoców (48 proc.). Owoce są najczęściej nabywane w supermarketach – 53 proc., na targowiskach – 43 proc. oraz w warzywniakach osiedlowych i sklepach spożywczych (40 proc.). W supermarketach najczęściej kupują jabłka osoby w wieku 30–39 lat, a na targowiska i w warzywniakach – osoby starsze.

Z badań zleconych przez Unię Owocową wynika, że kupując jabłka najwięcej uwagi konsumenci zwracają na ich wygląd i zapach (46 proc.). Równie ważna jest cena (promocja), kieruje się tym 41 proc. Polaków oraz odmiana jabłek (29 proc.). 19 proc. badanych przyznało, że ma dla nich znaczenie polskie pochodzenie jabłek. Ankietowani najchętniej spożywają czerwone jabłka. Ulubionym smakiem jest słodko-kwaśny (42 proc.). Jabłka najczęściej spożywa się w formie surowej (80 proc.).

W Polsce zarejestrowanych jest ponad 70 odmian jabłoni. Najpopularniejszymi odmianami jabłek uprawianymi w Polsce są: Idared, Jonagold, Szampion, Ligol, Golden Delicious, Red Delicious, Gala, Gloster, Lobo, Cortland.

Zbiory jabłek w Polsce w latach 2018-2022 (według GUS) oscylowały w granicach 3,1-4,3 mln ton, najmniej ich zebrano w 2019 roku – ok. 3 mln ton, w 2022 – były na poziomie 4,3 mln ton, w tym roku szacuje się, że mogą one wynieść ok. 3,9 mln ton. Tak duża produkcja sprawia, że większość zebranych jabłek musi być zagospodarowana przez przemysł lub wywieziona z kraju. W ubiegłym sezonie eksport jabłek był na poziomie 1,2 mln ton.

Warto też wspomnieć, że na początku XXI wieku (lata 2000) spożycie jabłek szacowano na 23 kg na osobę rocznie.

– Aby zawalczyć o większe spożycie jabłek w Polsce, należy podjąć proste działania marketingowe spójne dla całej branży. Trzeba wprowadzić „modę” na jabłka. Konsument, który w tej chwili dorasta, traktuje owoce południowe na równym poziomie emocjonalnym jak jabłka. Należy mu umożliwić zakup smacznych i aromatycznych jabłek oraz podać logiczne argumenty, dlaczego wybór jabłka będzie najodpowiedniejszy – czytamy w raporcie Stowarzyszenia Unia Owocowa.

Autorzy raportu proponują aby odwoływać się m.in. do smaku owoców, zwracać uwagę na patriotyzm lokalny jak też zwracać uwagę na wygląd owoców. – Warto proponować konsumentom nowe odmiany jabłek, jednak przygotowane, zapakowane oraz oznaczone w atrakcyjny sposób. Sposoby podania powinny być dostosowane do grupy docelowej. Inne dla osób młodych i aktywnych, inne dla starszych kobiet, a jeszcze inne dla dzieci w wieku przedszkolnym – radzą eksperci.

Według Unii Owocowej, niepokojącym trendem jest spadek konsumpcji świeżych jabłek związany z dużą konkurencją ze strony innych owoców jak m.in.: owoce egzotyczne, czereśnie i owoce jagodowe, które zyskują coraz więcej uwagi ze strony konsumentów i wypychają jabłka z półek sprzedażowych.

Niezależnie od różnych działań na rynku krajowym, polskie organizacje producenckie (w tym: Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa” oraz Związek Sadowników RP) promują polskie jabłka za granicą – na rynku unijnym oraz rynkach dalekiego wschodu – poprzez: program „Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy” skierowany na rynki Tajlandii i Malezji, kampanię promocyjną prowadzoną na rynku Egiptu i Jordanii pt. „Czas na jabłka z Europy” oraz program „Czas na zrównoważoną produkcję owoców” w Polsce, Austrii i Niemczech.

Realizowane są także dwa programy dotyczące „koszyka” produktów ekologicznych (na rynku polskim i Zjednoczonych Emiratów Arabskich), które m.in. promują ekologiczne owoce, w tym jabłka. Wszystkie kampanie realizowane są ze środków unijnych i branżowych (m.in. Funduszu Promocji Owoców i Warzyw) oraz obsługiwane merytorycznie przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR).

Instytucjonalnie promocją jabłek w naszym kraju zajmuje się Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który nie tylko pomaga w nawiązywaniu kontaktów handlowych za granicą m.in. w zakresie eksportu jabłek oraz soku jabłkowego, ale także prowadzi działania informacyjno-edukacyjne pod wspólnym hasłem „Kupuj świadomie”, w szczególności dotyczące znaku PRODUKT POLSKI, produkcji ekologicznej oraz unijnych certyfikatów jakości.

– KOWR wspiera konsumpcję jabłek i soków jabłkowych oraz propaguje zdrowe nawyki żywieniowe (głównie wśród dzieci) w ramach unijnego „Programu dla szkół”. Korzysta z niego ok. 1,7 mln dzieci. Nowością jest wprowadzenie w roku szkolnym 2023/2024 do asortymentu soku jabłkowo-malinowego – poinformował PAP zastępca dyrektora Generalnego KOWR Marcin Wroński.

Dodał, że promocja jabłek, która ma zachęcać do zwiększenia ich spożycia, ma też spowodować pozytywne postrzeganie tych owoców w stosunku np. do owoców południowych, a w przypadku soku jabłkowego do soku pomarańczowego.

ZOOM NA WIEŚ - KULINARIA

FOLK RADIO

Tagi: Fundusz Promocji Owoców i WarzywGłówny Urząd Statystyczny (GUS)Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ)KOWRKrajowy Związek Grup Producentów Owoców i WarzywMarcin WrońskiPRODUKT POLSKIStowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”Unia OwocowaZwiązek Sadowników RP
Udostępnij234Tweet146Wyślij
Poprzedni wpis

W ofertach sprzedaży brakuje wszystkich zbóż

Następny wpis

Nowa kwota składki na ubezpieczenie

PAP

PAP

Serwis informacyjny PAP - codzienny Serwis Informacyjny to zawsze najbardziej aktualne i wiarygodne informacje o gospodarce, polityce, sprawach społecznych, kulturze, nauce i sporcie - przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu - z kraju i z zagranicy. CSI zawiera zarówno materiały własne, uzyskane przez dziennikarzy PAP, jak też doniesienia agencji prasowych z całego świata. W Serwisie publikowane są także komunikaty oficjalne instytucji rządowych oraz organizacji i podmiotów gospodarczych, w tym spółek giełdowych. Wydawca: Polska Agencja Prasowa SA, 00-502 Warszawa, ul. Bracka 6/8; www.pap.pl

Następny wpis
Zmiany kwot miesięcznego przychodu dla emerytur i rent

Nowa kwota składki na ubezpieczenie

KALENDARZ KONSUMENTA I ROLNIKA

0 Events loaded

 

  • Dzisiaj

    0

    Nic nie znaleziono

  •  

  •  

  •  

  •  

Kalendarz
    Kategoria
      Organizator
        Lokalizacja
          Polecane
          • Tylko promowane
          • Dołącz
          • Wyklucz
          Zobacz więcej

          No events found

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          Nie masz żadnych eventów na ten dzień

          Zobacz więcej

          Nie masz żadnych eventów na ten miesiąc

          Zobacz więcej

          Nie masz żadnych eventów na ten miesiąc

          No mapped events found in this timeline

          Radio Kielce

          Radio Kielce - największe radio w regionie świętokrzyskim

          101,4 MHz Świętokrzyskie | 90,4 MHz Kielce | 100,0 MHz Włoszczowa | 215,072 MHz / KANAŁ 10D

          ul. Radiowa 4, 25-317 Kielce
          tel. 41 368 12 00
          fax. 41 344 65 44
          radio@radiokielce.pl

          Obserwuj nasze profile

          Brak wyników
          Zobacz wszystkie wyniki
          • AKTUALNOŚCI
          • KALENDARZ
          • KULINARIA
          • KOMUNIKATY
          • PORTALE RADIA KIELCE
            • Radio Kielce
            • Folk Radio
            • Podcasty Radia Kielce
            • Centrum Edukacji Medialnej
            • Projekt Praca
            • Wielka literatura w cyfrowym świecie

          Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" SA 2024.