Polska jest największym producentem jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More w Unii Europejskiej oraz czwartym ich producentem na świecie. Mimo, że w naszym kraju tych owoców jest pod dostatkiem, a jabłkoJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More jest promowane jako owoc narodowy, jego spożycie nie rośnie. W gospodarstwach domowych zjada się rocznie ok. 11-12 kg jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More na osobę.
Według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, który opiera się na danych GUS, w ostatnim okresie, utrzymuje się na poziomie 11-12 kg rocznie. W 2021 roku wyniosła ona 11,1 kg. W okresie I-IX 2022 roku spożycie jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More oszacowano na 7,65 kg/os. wobec 8,28 kg/os. rok wcześniej. JabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More są jednak najczęściej kupowanymi owocami, bowiem ich udział w strukturze spożycia wynosi ok. 25 proc.
W zasadzie nie ma precyzyjnych danych, ile wynosi całkowita konsumpcja jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More. Zbierane dane dotyczą świeżych jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More, ale zjadamy je także w innych postaciach np. pod postacią soków, dżemów, cydru czy szarlotki.
Według badań sfinansowanych przez Fundusz Promocji Owoców i Warzyw oraz przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, przeprowadzonych przez ośrodek badania opinii publicznej KANTAR, ponad połowa badanych (55 proc.) przyznaje, że w ich gospodarstwach domowych jabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More są kupowane przynajmniej raz w tygodniu, zwykle jednorazowo kupuje się ok. 1 kg tych owoców (48 proc.). Owoce są najczęściej nabywane w supermarketach – 53 proc., na targowiskach – 43 proc. oraz w warzywniakach osiedlowych i sklepach spożywczych (40 proc.). W supermarketach najczęściej kupują jabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More osoby w wieku 30–39 lat, a na targowiska i w warzywniakach – osoby starsze.
Z badań zleconych przez Unię Owocową wynika, że kupując jabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More najwięcej uwagi konsumenci zwracają na ich wygląd i zapach (46 proc.). Równie ważna jest cena (promocja), kieruje się tym 41 proc. Polaków oraz odmiana jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More (29 proc.). 19 proc. badanych przyznało, że ma dla nich znaczenie polskie pochodzenie jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More. Ankietowani najchętniej spożywają czerwone jabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More. Ulubionym smakiem jest słodko-kwaśny (42 proc.). JabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More najczęściej spożywa się w formie surowej (80 proc.).
W Polsce zarejestrowanych jest ponad 70 odmian jabłoni. Najpopularniejszymi odmianami jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More uprawianymi w Polsce są: Idared, Jonagold, Szampion, Ligol, Golden Delicious, Red Delicious, Gala, Gloster, Lobo, Cortland.
Zbiory jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More w Polsce w latach 2018-2022 (według GUS) oscylowały w granicach 3,1-4,3 mln ton, najmniej ich zebrano w 2019 roku – ok. 3 mln ton, w 2022 – były na poziomie 4,3 mln ton, w tym roku szacuje się, że mogą one wynieść ok. 3,9 mln ton. Tak duża produkcja sprawia, że większość zebranych jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More musi być zagospodarowana przez przemysł lub wywieziona z kraju. W ubiegłym sezonie eksport jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More był na poziomie 1,2 mln ton.
Warto też wspomnieć, że na początku XXI wieku (lata 2000) spożycie jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More szacowano na 23 kg na osobę rocznie.
– Aby zawalczyć o większe spożycie jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More w Polsce, należy podjąć proste działania marketingowe spójne dla całej branży. Trzeba wprowadzić „modę” na jabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More. Konsument, który w tej chwili dorasta, traktuje owoce południowe na równym poziomie emocjonalnym jak jabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More. Należy mu umożliwić zakup smacznych i aromatycznych jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More oraz podać logiczne argumenty, dlaczego wybór jabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More będzie najodpowiedniejszy – czytamy w raporcie Stowarzyszenia Unia Owocowa.
Autorzy raportu proponują aby odwoływać się m.in. do smaku owoców, zwracać uwagę na patriotyzm lokalny jak też zwracać uwagę na wygląd owoców. – Warto proponować konsumentom nowe odmiany jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More, jednak przygotowane, zapakowane oraz oznaczone w atrakcyjny sposób. Sposoby podania powinny być dostosowane do grupy docelowej. Inne dla osób młodych i aktywnych, inne dla starszych kobiet, a jeszcze inne dla dzieci w wieku przedszkolnym – radzą eksperci.
Według Unii Owocowej, niepokojącym trendem jest spadek konsumpcji świeżych jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More związany z dużą konkurencją ze strony innych owoców jak m.in.: owoce egzotyczne, czereśnie i owoce jagodowe, które zyskują coraz więcej uwagi ze strony konsumentów i wypychają jabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More z półek sprzedażowych.
Niezależnie od różnych działań na rynku krajowym, polskie organizacje producenckie (w tym: Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa” oraz Związek Sadowników RP) promują polskie jabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More za granicą – na rynku unijnym oraz rynkach dalekiego wschodu – poprzez: program „Dar polskich sadów. JabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More z serca Europy” skierowany na rynki Tajlandii i Malezji, kampanię promocyjną prowadzoną na rynku Egiptu i Jordanii pt. „Czas na jabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More z Europy” oraz program „Czas na zrównoważoną produkcję owoców” w Polsce, Austrii i Niemczech.
Realizowane są także dwa programy dotyczące „koszyka” produktów ekologicznych (na rynku polskim i Zjednoczonych Emiratów Arabskich), które m.in. promują ekologiczne owoce, w tym jabłkaJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More. Wszystkie kampanie realizowane są ze środków unijnych i branżowych (m.in. Funduszu Promocji Owoców i Warzyw) oraz obsługiwane merytorycznie przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR).
Instytucjonalnie promocją jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More w naszym kraju zajmuje się Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który nie tylko pomaga w nawiązywaniu kontaktów handlowych za granicą m.in. w zakresie eksportu jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More oraz soku jabłkowego, ale także prowadzi działania informacyjno-edukacyjne pod wspólnym hasłem „Kupuj świadomie”, w szczególności dotyczące znaku PRODUKT POLSKI, produkcji ekologicznej oraz unijnych certyfikatów jakości.
– KOWR wspiera konsumpcję jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More i soków jabłkowych oraz propaguje zdrowe nawyki żywieniowe (głównie wśród dzieci) w ramach unijnego „Programu dla szkół”. Korzysta z niego ok. 1,7 mln dzieci. Nowością jest wprowadzenie w roku szkolnym 2023/2024 do asortymentu soku jabłkowo-malinowego – poinformował PAP zastępca dyrektora Generalnego KOWR Marcin Wroński.
Dodał, że promocja jabłekJabłko – jadalny, kulisty owoc drzew z rodzaju jabłoń... More, która ma zachęcać do zwiększenia ich spożycia, ma też spowodować pozytywne postrzeganie tych owoców w stosunku np. do owoców południowych, a w przypadku soku jabłkowego do soku pomarańczowego.