Polski eksport produktów rolno-spożywczych w 2024 r., pomimo trudnych uwarunkowań międzynarodowych, osiągnął wartość 53,5 mld euro tj. był o 2,7 proc. wyższy niż rok wcześniej – przekazał dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Henryk Smolarz. W ub.r. wzrósł także import, o 6,7 proc.
„W 2024 r., pomimo mniej korzystnego dla krajowych eksporterów kursu złotego do euro i dolara amerykańskiego niż to miało miejsce w roku 2023, sprzedaż zagraniczna stymulowana była nadal wysokimi cenami żywności na rynku globalnym oraz popytem na konkurencyjne cenowo i jakościowo produkty wytwarzane przez krajowy sektor rolno-żywnościowy” – skomentował ubiegłoroczne wyniki handlu żywnością szef KOWR.
Wyjaśnił, że pomimo trudnych uwarunkowań w handlu międzynarodowym, w 2024 r. eksport żywności z Polski wzrósł do czterech spośród pierwszych pięciu największych partnerów handlowych naszego kraju na rynku rolno-żywnościowym, tj. do: Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch. Sprzedaż artykułów rolno-spożywczych do wymienionych krajów wygenerowała ok. 45 proc. przychodów uzyskanych z eksportu żywności ogółem – wskazał Smolarz.
Z danych KOWR wynika, że wzrost wartości eksportu żywności odnotowano zarówno do krajów Unii Europejskiej, jak i na rynki pozaunijne. W 2024 r. wpływy uzyskane ze sprzedaży towarów żywnościowych na rynku UE były o 3 proc. większe niż w roku 2023 i osiągnęły 39,5 mld euro. Równocześnie do krajów pozaunijnych wyeksportowano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości 14 mld euro – o 2 proc. więcej r/r.
W 2024 r. udział rynku unijnego w polskim eksporcie rolno-spożywczym wyniósł 74 proc. Największe przychody z eksportu do UE uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (13,6 mld euro, wzrost o 1 proc. r/r.), Francji (3,3 mld euro, wzrost o 7 proc. r/r), Niderlandów (3 mld euro, spadek o 7 proc.), Włoch (2,6 mld euro, wzrost o 1 proc. r/r) i Czech (2,6 mld euro, wzrost o 6 proc.).
Do krajów UE Polska sprzedawała przede wszystkim: tytoń i wyroby tytoniowe (o wartości 4,7 mld euro, wzrost o 3 proc. w stosunku do 2023 r.), mięso drobiowe (3,3 mld euro, wzrost o 5 proc.), ryby i przetwory (2,7 mld euro, wzrost o 3 proc.), produkty mleczne (2,5 mld euro, wzrost o 14 proc.), pieczywo i wyroby piekarnicze (2,2 mld euro, wzrost o 7 proc.), czekolada i wyroby czekoladowe (2,1 mld euro, wzrost o 20 proc.), karma dla zwierząt domowych (2 mld euro, wzrost o 14 proc.), a także mięso wołowe (2 mld euro, wzrost o 9 proc.).
„Co prawda to kraje Unii Europejskiej są głównym odbiorcą polskiego eksportu rolno-spożywczego, ale są to jednak rynki w znacznym stopniu nasycone. Z tego powodu tak ważne jest, aby polscy eksporterzy w coraz większym stopniu kierowali swoją ofertę na rynki pozaunijne, zarówno do krajów, które są już partnerami handlowymi dla krajowych przedsiębiorców, jaki i na rynki nowe, które dopiero wymagają nawiązania kontaktów biznesowych” – zaznaczył Smolarz.
Dyrektor generalny KOWR zwrócił uwagę, że dotychczasowemu rozwojowi eksportu sprzyjały zarówno działania podejmowane przez krajowych przedsiębiorców, które polegały na doskonaleniu oferty asortymentowej produktów żywnościowych, jak i działania instytucjonalne, prowadzone przez resort rolnictwa oraz KOWR (m.in. na poszukiwanie nowych rynków zbytu).
Wsparcie dla polskich przedsiębiorców polega m.in. na organizacji ich udziału w licznych targach międzynarodowych i wystawach poprzez np. organizację stoisk narodowych czy rozmów biznesowych, które stwarzają możliwość pozyskiwania nowych partnerów handlowych – wyjaśnił Smolarz.
Jak podał KOWR, równolegle ze wzrostem eksportu żywności wzrósł także import artykułów rolno-spożywczych do Polski. W całym 2024 r. do Polski sprowadzono produkty rolno-żywnościowe o wartości 35,6 mld euro, czyli o 6,7 proc. wyższej niż w roku 2023.
Krajowi importerzy najwięcej wydatkowali na przywóz: mięsa, przetworów i żywca (3,8 mld euro, wzrost o 0,5 proc. w stosunku do 2023 r.), owoców i przetworów owocowych (3,3 mld euro, wzrost o 13 proc.), ryb i przetworów rybnych (3,2 mld euro, wzrost o 1 proc.) oraz kawy, herbaty i kakao (3 mld euro, wzrost o 50 proc. r/r), a także nasion roślin oleistych i tłuszczów roślinnych (2,4 mld euro, wzrost o 1 proc.).
Według Smolarza, „wyniki importu odnotowane w 2024 r. uświadamiają celowość i dalszą konieczność dotychczas prowadzonych działań promocyjnych artykułów rolno-spożywczych również na rynku krajowym, pod hasłem #KupujŚwiadomie”. Ich celem jest uświadamianie polskim konsumentom znaczenia codziennych decyzji zakupowych ukierunkowanych na nabywanie produktów wytworzonych w kraju z polskich surowców – zaznaczył szef KOWR.