Sekretarz stanu Rafał Romanowski był gościem honorowym spotkania sektorowego z okazji obchodów Dnia Polskiej Borówki. Wydarzenie odbyło się w ramach projektów: „Czas na polskie superowoce!” oraz „Core Team – forum współpracy liderów i ekspertów branży ogrodniczej, II edycja”. Oba realizowane są pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Polska jest w czołówce światowych producentów borówki amerykańskiej. Święto polskiej borówki 1 lipca łączy plantatorów i konsumentów. W spotkaniu w Centrum Praskim Koneser wzięli udział, oprócz przedstawicieli sektora, także dietetycy, dziennikarze czy ludzie sportu. 1 lipca to także oficjalny początek zbiorów borówki amerykańskiej.
Działania dla rozwoju sektora
– Będziemy uczestniczyć we wszelkich możliwych kampaniach, które promują cudowne zdrowotne walory polskich superowoców. Chcemy pokazywać konsumentom, jak zdrowe, wspaniałe i piękne są nasze owoce i informować, że polskie borówki są najlepsze na świecie. Państwo, jako fachowcy, wiecie jak te owoce uprawiać, jak wykorzystać ich potencjał, a my po prostu musimy stwarzać warunki, które pozwolą na rozwój tego sektora – powiedział wiceminister rolnictwa Rafał Romanowski.
Sekretarz stanu poinformował, że będą podejmowane działania rządowe we współpracy z organizacjami producentów, prowadzące do pozyskania nowych rynków, nie tylko w Unii Europejskiej, Europie, ale i w krajach trzecich.
– W ramach Krajowej Grupy Spożywczej będziemy poszukiwać podmiotów, które zajmować się będą również przetwórstwem owoców, wytwarzanych w polskich gospodarstwach – mówił wiceminister Romanowski.
Jak przypomniał zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) Marcin Wroński, obecnie jest realizowany – m.in. z inicjatywy wiceministra Romanowskiego – projekt ponad 250 pikników Produktu Polskiego. Zastępca dyrektora KOWR podziękował za dotychczasową owocną współpracę w ramach Funduszu Promocji Owoców i Warzyw i przy innych działaniach promocyjnych, proeksportowych, kształtujących nawyki prawie żywieniowe u dzieci oraz zachęcił do dalszych, wspólnych działań.
Konsumpcja borówki w Polsce
W Polsce rośnie konsumpcja wszystkich badanych gatunków owoców jagodowych. W latach 2020-2022, od kiedy rozpoczęto monitoring, borówka jest liderem wzrostu konsumpcji. Dziś borówkę spożywa już 80 proc. Polaków, a ponad 8 mln spożywa rocznie więcej niż kilogram rocznie owoców.
Dzień Polskiej Borówki
Niskie spożycie owoców ciągle jest jednym z większych błędów żywieniowych. Dlatego sektor integruje działania promocyjne i angażuje się w edukację żywieniową. Święto 1 lipca jest okazją prezentacji wyzwań i sukcesów. Od pierwszych obchodów Dnia Polskiej Borówki minęło 6 lat – wtedy rozpoczął się proces integracji plantatorów i przetwórców owoców jagodowych.
– Polskie owoce odnajdują się nie tylko w kraju, ale także na rynkach europejskich i światowych. Początek sezonu to okazja, by przywoływać walory superowocu, jakim jest borówka. Sięgając po nią, od razu doceniamy jej walory smakowe, ale pamiętajmy, że mówimy o jednym z najnowocześniejszych w całej Unii Europejskiej systemie produkcji. Producenci naprawdę bardzo dobrze wykorzystali zalety członkostwa – podkreślił wiceminister Rafał Romanowski.
Przypominamy, że owoce borówki w pełni zasługują na miano superowoców – są najbogatszym źródłem przeciwutleniaczy wśród owoców i warzyw. Pomagają zapobiegać chorobom nowotworowym i układu krążenia, regenerują mózg i układ nerwowy, a także sprzyjają utrzymaniu dobrego wzroku i młodego wyglądu skóry. Zawarte w borówkach antyoksydanty mają istotny wpływ na powstrzymywanie procesów starzenia. Spożycie borówek wspomaga profilaktykę i terapię wszystkich chorób cywilizacyjnych.