Od stycznia do listopada 2023 roku z Polski do krajów pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 12,7 mld euro, o 13 proc. wyższej rok do roku.
Największymi pozaunijnymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych z Polski były: Wielka Brytania, Ukraina i Stany Zjednoczone.
Do krajów pozaunijnych eksportowaliśmy przede wszystkim: pszenicę (1,1 mld euro, 4,4 mln ton), produkty mleczne (1 mld euro, 514 tys. ton), mięso drobiowe (885 mln euro, 489 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze (862 mln euro, 177 tys. ton), czekoladę i wyroby czekoladowe (738 mln euro, 138 tys. ton) oraz wyroby tytoniowe (768 mln euro, 46 tys. ton).
Największymi pozaunijnymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych z Polski były Wielka Brytania, Ukraina oraz Stany Zjednoczone.
W przypadku Wielkiej Brytanii wartość eksportu do tego kraju wyniosła 3,9 mln euro i była o 15% większa rok do roku. Eksportowaliśmy tam głównie mięso drobiowe (535 mln euro, 151 tys. ton), przetwory mięsne (542 mln euro, 125 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze (312 mln euro, 75 tys. ton) oraz czekolady i wyroby czekoladowe (310 mln euro, 70 tys. ton).
Przychody uzyskane z eksportu rolno-spożywczego na rynek Ukrainy w okresie jedenastu miesięcy 2023 roku osiągnęły 952 mln euro, co oznaczało wzrost o 10% rok do roku. Do Ukrainy sprzedawano przede wszystkim karmę dla zwierząt domowych (88 mln euro, 48 tys. ton), sery i twarogi (79 mln euro, 15 tys. ton), czekolady i wyroby czekoladowe (50 mln euro, 11 tys. ton), kawę (41 mln euro, 9 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze (41 mln euro, 11 tys. ton).
Przedsiębiorcy do Stanów Zjednoczonych wyeksportowali artykuły rolno-spożywcze o wartości 794 mln euro, co oznaczało wzrost o 11% rok do roku. Przedmiotem wywozu była głównie czekolada i wyroby czekoladowe (111 mln euro, 10 tys. ton), ryby i przetwory rybne (148 mln euro, 12 tys. ton), ziarno pszenicy (73 mln euro, 282 tys. ton) oraz soki owocowe i warzywne (51 mln euro, 28 tys. ton).
Uwagę zwraca bardzo duży wzrost uzyskanych przychodów ze sprzedaży artykułów rolno-spożywczych na rynki nigeryjski i turecki. Od stycznia do listopada 2023 roku eksport produktów rolno-spożywczych do Nigerii osiągnął 379 mln euro, co oznaczało 2,5-krotny wzrost wartości eksportu.
Na rynek nigeryjski eksportowaliśmy było przede wszystkim ziarno pszenicy (367 mln euro 1,4 mln ton).
Przychody z eksportu do Turcji w ciągu jedenastu miesięcy 2023 roku wzrosły 2,3-krotnie i wyniosły 354 mln euro. Na rynek turecki eksportowano przede wszystkim mięso wołowe (161 mln euro, 30 tys. ton), ekstrakt słodowy (46 mln euro, 10 tys. ton), karmę dla zwierząt domowych (31 mln euro, 17 tys. ton.