W ciągu ostatniego roku wartość eksportu polskiej żywności wzrosła o 10 miliardów euro. Okazało się, że rok 2022 był kolejnym, w który odnotowano rekordowe przychody z eksportu.
Do wzrostu wartości eksportu w znacznym stopniu przyczynił się korzystny dla eksporterów kurs złotego względem euro, który wspierał konkurencyjność cenową polskich produktów rolno-spożywczych na rynku międzynarodowym oraz wysokie ceny transakcyjne żywności na rynku międzynarodowym.
Raport opracowany w Biurze Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa szczegółowo przedstawia eksport produktów rolno-spożywczych z Polski w 2022 roku.
- W okresie styczeń-listopad 2022 r. wartość eksportu ogółem towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 43,6 mld EUR (204 mld zł) i była o 27 proc. wyższa niż w analogicznym okresie roku 2021.
- Polscy eksporterzy sprzedawali produkty rolno-spożywcze przede wszystkim na rynku Unii Europejskiej, ale także na rynkach krajów trzecich.
- Na rynku Unii Europejskiej w okresie jedenastu miesięcy 2022 r. sprzedano towary o wartości 32,3 mld EUR (151 mld zł) – wzrost wartości o 29 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2021. Udział rynku Unii Europejskiej w polskim eksporcie wyniósł 74 proc.
- Do krajów UE wywożono głównie: mięso drobiowe (o wartości 3,0 mld EUR), papierosy (2,7 mld EUR), produkty mleczne (2,4 mld EUR), mięso wołowe (1,6 mld EUR), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,6 mld EUR), karmę dla zwierząt (1,4 mld EUR), a także wyroby czekoladowe (1,4 mld EUR).
- Największe przychody z eksportu do UE-27 uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (10,9 mld EUR, wzrost o 26 proc.), Niderlandów (2,9 mld EUR, wzrost o 40 proc.), Francji (2,7 mld EUR, wzrost o 34 proc.), Włoch (2,1 mld EUR, wzrost o 21 proc.) i Czech (2,0 mld EUR, wzrost o 34 proc.).
- Do krajów pozaunijnych (tzw. krajów trzecich) wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 11,3 mld EUR (53 mld zł) – wzrost wartości eksportu 21 proc. Udział krajów poza Unią Europejską w strukturze polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniósł 26 proc.
- Do krajów pozaunijnych z Polski eksportowano przede wszystkim: produkty mleczne (940 mln EUR), mięso drobiowe (902 mln EUR), pszenicę (690 mln EUR), czekoladę i wyroby czekoladowe (672 mln EUR), pieczywo i wyroby piekarnicze (666 mln EUR) oraz papierosy (577 mln EUR).
- Znaczącymi odbiorcami towarów rolno-spożywczych w krajach trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania (przychody na poziomie 3,4 mld EUR, wzrost o 25 proc.), Ukraina (865 mln EUR, wzrost o 19 proc.), Stany Zjednoczone (713 mln EUR, wzrost o 30 proc.) oraz Arabia Saudyjska (482 mln EUR, spadek o 0,5 proc.), a w dalszej kolejności: Izrael (368 mln EUR, wzrost o 40 proc.), Norwegia (275 mln EUR, wzrost o 11 proc.).
- Eksport towarów rolno-spożywczych szczególnie na rynki pozaunijne w 2022 r. stanowił realizację jednego z najważniejszych zadań umożliwiających rozwój krajowej branży żywnościowej, poprzez zwiększanie spektrum dywersyfikacji relacji biznesowych na rynkach globalnych. W znacznym stopniu przyczynia się do tego Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który wspiera działania eksporterów poprzez organizowanie targów, misji wyjazdowych i spotkań biznesowych z partnerami zagranicznymi, co uwiarygadnia polską żywność na rynku międzynarodowym. Równolegle z działaniami instytucji państwowych krajowi przedsiębiorcy, aby utrzymać wzrost sprzedaży produktów rolno-spożywczych koncentrują się na doskonaleniu jakości sprzedawanych produktów i budowaniu polskiej marki żywności za granicą.
- Jednocześnie import towarów rolno-spożywczych wyniósł 29,2 mld EUR (136 mld zł) i był o 29,2 proc. wyższy niż przed rokiem. Wzrost wartości importu był wynikiem rosnących cen transakcyjnych sprowadzanych surowców.
- Dodatnie saldo wymiany handlowej ukształtowało się na poziomie 14,4 mld EUR (67 mld zł), o 22,7 proc. wyższym niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.