Na poziomie wyższym niż przed rokiem utrzymują się od początku 2023 roku przychody z polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych. Tylko od stycznia do sierpnia bieżącego roku wartość sprzedaży tych produktów za granicę wyniosła 34,1 mld euro, czyli 157 mld złotych i była o około 11 proc. wyższa niż w analogicznym okresie roku 2022.
Import produktów rolno-spożywczych wyniósł 21,6 mld euro, czyli 100 mld złotych i był o 6 proc. wyższy niż przed rokiem. Szybsze tempo wzrostu wartości eksportu niż importu spowodował duży wzrost dodatniego salda handlu zagranicznego, które w okresie styczeń-sierpień 2023 roku ukształtowało się na poziomie 12,5 mld euro, czyli 57 mld złotych, o 21 proc. wyższym rok do roku – poinformował Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Wzrost wartości polskiego eksportu towarów rolno-spożywczych w okresie ośmiu miesięcy 2023 roku był spowodowany zdaniem analityków, wysokimi cenami transakcyjnymi na rynku unijnym i światowym oraz popytem na konkurencyjne cenowo i jakościowo produkty wytwarzane przez krajowy sektor żywnościowy. Do wzrostu eksportu, podobnie jak w latach poprzednich, przyczyniały się również działania ze strony przemysłu rolno-spożywczego w kierunku doskonalenia jakości eksportowanych surowców i produktów oraz dywersyfikacji rynków zbytu.
Nieco ograniczająco na przychody uzyskiwane przez krajowych eksporterów branży rolno-spożywczej wpływały tendencje do umacniania się waluty krajowej względem euro, które miały miejsce od połowy lutego 2023 roku do końca lipca 2023 roku. Na wyniki handlowe miała też wpływ wysoka baza cen żywności w analogicznym okresie 2022 roku, spowodowana ich dynamicznym wzrostem po wybuchu wojny w Ukrainie. Nie bez znaczenia dla rynku eksportowego był ograniczony dostęp do walut obcych niektórych krajów Afryki i Azji, co skutkowało zmniejszeniem zawieranych kontraktów.
Podobnie jak w latach poprzednich produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek Unii Europejskiej. Od stycznia do sierpnia 2023 roku dostawy do krajów UE-27 wygenerowały 25,0 mld euro (wzrost o 9 proc.), co stanowiło blisko 3/4 (73 proc.) przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.
Głównym partnerem handlowym Polski nadal są Niemcy. Eksport do tego kraju od stycznia do sierpnia 2023 roku wyniósł 8,7 mld euro i był o 14 proc. większy niż przed rokiem. Do Niemiec eksportowano głównie wyroby tytoniowe (1,4 mld euro, 31 tys. ton), mięso drobiowe (562 mln euro, 186 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze (447 mln euro, 125 tys. ton), karmę dla zwierząt (438 mln euro, 179 tys. ton), ziarno zbóż (w tym głównie ziarno pszenicy – 322 mln euro, 1 158 tys. ton i ziarno kukurydzy – 292 mln euro, 996 tys. ton), przetwory rybne (394 mln euro, 23 tys. ton) oraz czekoladę i wyroby czekoladowe (345 mln euro, 60 tys. ton).
Ważnymi odbiorcami naszych artykułów rolno-spożywczych na rynku unijnym były także:
- Niderlandy – 2,1 mld euro, wzrost przychodów o 1 proc.;
- Francja – 2,1 mld EUR, wzrost przychodów o 9 proc.;
- Włochy – 1,6 mld EUR, wzrost przychodów o 10 proc.;
- Czechy – 1,6 mld EUR, wzrost przychodów o 14 proc.
Do krajów pozaunijnych w okresie styczeń-sierpień 2023 roku z Polski wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 9,2 mld euro, o 17 proc. wyższej rok do roku.
Znaczącymi pozaunijnymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych z Polski były przede wszystkim:
- Wielka Brytania – przychody na poziomie 2,8 mld euro, wzrost wartości eksportu o 17 proc.;
- Ukraina – 698 mln euro, wzrost o 14 proc.;
- Stany Zjednoczone – 550 mln euro, wzrost o 16 proc.;
- Arabia Saudyjska – 335 mln euro, spadek o 1 proc.;
- Nigeria – 313 mln euro, 2,6-krotny wzrost;
- Turcja – 248 mln euro, blisko 2,3 krotny wzrost wartości eksportu;
- Izrael – 232 mln euro, spadek o 7 proc.