Jak podaje Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego, rośnie eksport polskiej żywności. Od stycznia do sierpnia 2022 roku wartość sprzedaży towarów rolno-spożywczych za granicę osiągnęła poziom 30,3 mld euro, czyli 140 mld złotych i jest wyższa o 26,7 proc. niż w analogicznym okresie roku 2021. Eksportowano przede wszystkim mięso drobiowe, produkty mleczne i mięso wołowe.
Wzrost przychodów uzyskanych ze sprzedaży zagranicznej w 2022 roku, a także wyższe tempo wzrostu w odniesieniu do 2021 r. potwierdza, że krajowi przedsiębiorcy, działający w branży rolno-spożywczej, dobrze radzą sobie na rynku międzynarodowym.
Import towarów rolno-spożywczych w ciągu ośmiu miesięcy 2022 roku wyniósł 20,3 mld euro, czyli 94 mld zł i był o 28,2 proc. wyższy niż przed rokiem. Dodatnie saldo wymiany handlowej ukształtowało się na poziomie 10,0 mld EUR (46 mld zł), o 23,8 proc. wyższym niż w okresie od stycznia do sierpnia 2021 roku – wynika z analiz.
Tak, jak w ubiegłych latach, produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek Unii Europejskiej. W okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku dostawy do krajów UE-27 pozwoliły uzyskać 22,4 mld euro (wzrost o 30 proc.), co stanowiło ponad 74 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.
Do krajów Unii Europejskiej sprzedawano głównie: mięso drobiowe (2,1 mld euro), produkty mleczne (1,8 mld euro), mięso wołowe (1,2 mld euro), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,1 mld euro), karmę dla zwierząt (1,0 mld euro) oraz wyroby czekoladowe (0,9 mld euro).
Głównym partnerem handlowym Polski są nadal Niemcy. Eksport do tego kraju od stycznia do sierpnia 2022 roku wyniósł 7,5 mld euro był o 26 proc. wyższy niż przed rokiem.
Innymi ważnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych były też: Holandia (2,1 mld euro, wzrost o 45 proc.), Francja (1,9 mld euro, wzrost o 32 proc.), Włochy (1,5 mld euro, wzrost o 16 proc.). Znaczącymi odbiorcami krajowych artykułów rolno-spożywczych, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania (przychody na poziomie 2,4 mld euro, wzrost o 28 proc.), Stany Zjednoczone (475 mln euro, wzrost o 25 proc.) oraz Arabia Saudyjska (339 mln euro), spadek o 11 proc. oraz Izrael, Norwegia, Algieria.
Największy eksport dotyczył mięsa drobiowego (44 proc. – 2,7 mld euro), przetworów mięsnych (23 proc. – 1,4 mld euro), mięsa wołowego (22 proc. – 1,37 mld euro) oraz mięsa wieprzowego (8 proc. – 519 mln euro).