Pierwszego czerwca obchodziliśmy Światowy Dzień Mleka, ogłoszony w 2001 r. z inicjatywy FAO. Dzień ten pozwala na zwrócenie szczególnej uwagi na znaczenie mleka i jego przetworów w codziennej diecie oraz w sektorze rolno-spożywczym. Tym bardziej, że produkcja mleka w naszym kraju systematycznie rośnie od wejścia Polski do Unii Europejskiej, a krajowe produkty mleczne cieszą się coraz większym uznaniem na rynkach zagranicznych.
Mleko i przetwory mleczne są podstawowymi produktami żywnościowymi oraz ważnymi artykułami handlowymi. Skala produkcji mleka – rosnąca od wejścia do UE – powoduje, że Polska pozostaje znaczącym unijnym producentem. W 2020 r. w rankingu największych producentów mleka w UE Polska zajmowała trzecią pozycję, po Niemczech i Francji, a na świecie – 12. lokatę, z 2 proc. udziałem w produkcji globalnej. W 2021 r. krajowa produkcja mleka krowiego ukształtowała się na poziomie 14,7 mln ton wobec 11,8 mln ton w 2004 r. (wzrost o 24 proc.).
Systematycznie rośnie eksport produktów mlecznych z Polski. W 2021 r. przychody uzyskane przez krajowych przedsiębiorców z eksportu artykułów mleczarskich osiągnęły rekordowy poziom ponad 2,6 mld EUR (12 mld zł), o 13 proc. wyższy niż przed rokiem. Sprzedaż produktów mlecznych na rynek unijny wygenerowała 1,7 mld EUR (66 proc. całego eksportu). Głównymi odbiorcami produktów mlecznych na rynku unijnym były Niemcy (19 proc. wartości – 503 mln EUR), a następnie: Czechy (7 proc. – 181 mln EUR), Włochy (5 proc. – 133 mln EUR), Niderlandy (5 proc. – 131 mln EUR) oraz Rumunia (4 proc. – 104 mln EUR).
Od początku 2022 r. kontynuowany był wzrost wartości eksportu produktów mlecznych z Polski. Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń-marzec 2022 r. przychody uzyskane z wywozu artykułów mleczarskich z Polski wyniosły 814,5 mln EUR (3,7 mld zł) i były o 32,5 proc. większe niż w porównywalnym okresie 2021 r.
KOWR prowadzi także szereg działań promujących produkty mleczne w kraju i zagranicą pod wspólnym hasłem/znakiem „Polska smakuje”/„Poland tastes good” oraz dotyczące znaku PRODUKT POLSKI, produkcji ekologicznej oraz unijnych certyfikatów jakości.
Produkty mleczne pochodzące z Polski, wcześniej niedostatecznie znane na rynku międzynarodowym, w ostatnich latach docierają do coraz większego grona konsumentów zagranicznych, zyskując ich uznanie. Polska, jako kraj dużej bioróżnorodności oraz bogactwa historyczno-kulturowego, oferuje coraz więcej wyjątkowych i niepowtarzalnych produktów żywnościowych, charakterystycznych dla danego regionu kraju. Uzupełnieniem oferty przemysłu jest zyskująca popularność żywność tradycyjna. Dlatego polscy producenci zabiegają o umieszczenie swoich wyjątkowych produktów na krajowej Liście Produktów Tradycyjnych prowadzonej przez MRiRW.
Od przystąpienia Polski do UE polscy producenci mogą chronić oraz promować wyjątkowość swoich wyrobów, wykorzystując oznaczenia wysokiej jakości funkcjonujące w Unii Europejskiej. Przyznawane przez Komisję Europejską certyfikaty Chroniona Nazwa Pochodzenia i Chronione Oznaczenie Geograficzne podkreślają związek między jakością a miejscem pochodzenia produktów, natomiast Gwarantowana Tradycyjna Specjalność wyróżnia tradycyjną metodę ich produkcji. Według stanu na 30 maja 2022 r. w Rejestrze Produktów Regionalnych i Tradycyjnych UE zarejestrowano 44 polskie produkty rolne – pięć z nich to polskie tradycyjne sery.