Integrowana produkcja roślin to nowoczesny system jakości żywności, wykorzystujący w sposób zrównoważony postęp techniczny i biologiczny w uprawie, ochronie roślin i nawożeniu oraz zwracający szczególną uwagę na ochronę środowiska i zdrowie ludzi.
W ramach współpracy sandomierskiego Oddziału ŚODR z Zespołem Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sandomierzu laboratorium ŚODR zaprosiło uczniów szkoły rolniczej na szkolenie.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju wsi uczestnictwo w systemie integrowanej produkcji roślin pozwala na produkcję zdrowej żywności pochodzenia roślinnego, w której nie ma przekroczeń dopuszczalnych poziomów pozostałości środków ochrony roślin, metali ciężkich, azotanów i innych pierwiastków oraz substancji szkodliwych. Potwierdzeniem wysokiej jakości plonów pochodzących z IP jest certyfikat i zastrzeżony znak IP.
Oprócz korzyści marketingowych wynikających ze sprzedaży żywności o poświadczonej urzędowo jakości, IP daje producentowi wiele korzyści. Między innymi: wdrożenie IP gwarantuje wypełnienie obligatoryjnego wymogu wprowadzenia zasad integrowanej ochrony roślin; pozwala na przyznanie rolnikowi płatności w ramach ekoschematu; pozwala na spełnienie norm i wymogów; IP jest niezwykle istotne w przypadku konieczności potwierdzenia wymogów odnoszących się do bezpieczeństwa żywności na rynku krajowym i przy eksporcie roślin i produktów roślinnych, w szczególności owoców i warzyw; IP pozwala także na wypełnienie w dużym zakresie wymogów bezpieczeństwa żywności i ochrony środowiska w ramach innych komercyjnych systemów jakości wymaganych np. przez wielkopowierzchniowe sieci handlowe.

W ramach szkolenia w sandomierskim Oddziale ŚODR dla uczniów Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sandomierzu w laboratorium ŚODR gościli uczniowie szkoły rolniczej. Przeprowadzone zostały szkolenia dla trzech klas w zakresie produkcji w systemie Integrowanej produkcji roślin.
Tematyka szkoleń dotyczyła badania gleby w Integrowanej produkcji roślin. Uczniowie dowiedzieli się m.in. jak poprawnie pobierać próbki glebowe do analizy, zwracając szczególną uwagę na wymogi IP, jak opisać dostarczane próby, z jakiej głębokości je pobierać, a także jak różnicować je pod względem odmiany, uprawy i kwatery.
Oprócz informacji dotyczących Integrowanej produkcji roślin uczestnicy zapoznali się z zakresem działalności laboratorium, dotyczącym metod analitycznych i opracowywania zaleceń nawozowych. Omówiono metody pomiaru odczynu w warunkach polowych, a także bezpośrednio w laboratorium. Wskazany został również ważny aspekt, jakim jest racjonalne i oszczędne nawożenie, bazując na zawartości składników pokarmowych oznaczanych w analizie gleby.

Poruszony został również wątek oznaczania materii organicznej i azotu, jako wymóg w niektórych uprawach w IP. Uczniowie posiadają podstawową wiedzę na temat Integrowanej produkcji roślin, gdyż jest to jeden z przedmiotów w ich nauczaniu. Mają również świadomość, jak posiłkować się metodykami dotyczącymi IP. Pozwoliło to, na przeprowadzenie dyskusji podczas szkolenia na temat aspektów praktycznych i problematyki z tym związanej. W części praktycznej szkolenia, uczestnicy mogli zapoznać się z użytkowaniem laski Egnera, a także samodzielnie wykonać pomiar odczynu gleby i odpowiedzieć na kilka pytań związanych z odpowiednim pH dotyczącym poszczególnych upraw.
Szkolenia przygotowały i przeprowadziły mgr inż. Anna Łukasiewicz oraz mgr inż. Agata Czuczujew, specjalistki ds. analiz laboratoryjnych.
