Spada liczba osób marnujących żywność: z 38 proc. w 2021 r. do 26 proc. w 2022 r. Produktów spożywczych w ogóle nie marnuje 65 proc. badanych w porównaniu do 52 proc. rok wcześniej – poinformował w środę BIG InfoMonitor. Jako przyczynę zmiany wskazywane są rosnące ceny.
Według BIG InfoMonitor „galopująca inflacja ma też dobre strony. Jedną z nich jest większy szacunek Polaków do żywności”.
Z badania przeprowadzonego przez Quality Watch dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że „już 60 proc. z nas kupuje (żywność) w sposób przemyślany. Spadł również odsetek osób, które – wraz ze zmarnowanym jedzeniem – tracą pieniądze”
– Do racjonalnego podejścia do zapasów zmusza nas sytuacja finansowa – ocenili autorzy opracowania.
Według danych BIG InfoMonitor jedna trzecia Polaków nadal traci pieniądze z powodu marnotrawienia żywności, jednak z roku na rok są to coraz mniejsze kwoty. Zlecone w lipcu br. przez BIG InfoMonitor badanie, pokazało, że kwota ponoszonych w ten sposób strat wynosi teraz średnio 37 zł na miesiąc.
Wskazano, że „marnotrawienie jedzenia o wartości mniejszej niż 100 zł miesięcznie zadeklarowało 26 proc. respondentów.”
– W ubiegłym roku takiej odpowiedzi udzieliło znacznie więcej pytanych, bo aż 38 proc. Podobnie jest w przypadku osób twierdzących, że w ogóle nie marnują produktów spożywczych. W 2021 można było spotkać się z tym w nieco ponad połowie (52 proc.) polskich domów, natomiast teraz jest tak już w 65 proc. przypadków. To doskonale obrazuje, jak bardzo pogorszyła się sytuacja finansowa w polskich gospodarstwach domowych – powiedział cytowany w opracowaniu prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.
Najczęściej marnujemy, bo zapominamy
Z danych zgromadzonych przez Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że „najczęściej marnujemy, bo zapominamy”. Ponad połowa respondentów wskazała, że produkty „chowają się” w lodówce i w efekcie ulegają zepsuciu. Kolejną istotną przyczyną wyrzucania jedzenia jest przygotowywanie zbyt dużych porcji (28 proc.) oraz robienie zbyt dużych zakupów (23 proc.). 13 proc. pytanych zadeklarowało, że głównym powodem marnotrawstwa w ich domach jest robienie zakupów bez listy – wymieniono w raporcie.
BIG InfoMonitor zwrócił uwagę, że wojna w Ukrainie i jej konsekwencje znacząco wpłynęły na światową gospodarkę, która jeszcze nie poradziła sobie ze skutkami pandemii. Wysoka inflacja i niestabilna sytuacja na rynkach finansowych już dały się we znaki również polskim gospodarstwom domowym, w których podstawowe zakupy spożywcze stały się wyzwaniem. Przerwane łańcuchy dostaw i ceny paliwa spowodowały nagły wzrost cen produktów żywnościowych – stwierdzono.
Wzrost cen skłania do zmiany nawyków i zaciśnięcia pasa
W raporcie podkreślono, że drożeje niemal wszystko. W konsekwencji Polacy są zmuszeni do zmiany nawyków i zaciśnięcia pasa.
– Osoby, które określają siebie jako zamożne i mogące pozwolić sobie na wszystkie wydatki, w mniejszym stopniu odczuwają drożyznę i częściej wyrzucają żywność. Inaczej jest w domach, gdzie pieniędzy brakuje nawet na podstawowe potrzeby. 90 proc. respondentów znajdujących się w takiej sytuacji w lipcu br. zadeklarowało, że w ogóle nie marnuje produktów spożywczych. To samo dotyczy seniorów, bo w grupie wiekowej 65+ takiej odpowiedzi udzieliło ponad 80 proc. osób. Co więcej 70 proc. zapytanych emerytów robi zakupy spożywcze wyłącznie w sposób przemyślany – wynika z badania.
Według BIG InfoMonitor niewyrzucanie jedzenia nabrało w ostatnich latach nowego znaczenia, a Polacy nie kierują się już wyłącznie pobudkami proekologicznymi.
– Niemal 60 proc. pytanych oszczędza pieniądze, robiąc zakupy spożywcze w sposób przemyślany, bo w dobie kryzysu racjonalne gospodarowanie zasobami stało się ratunkiem dla domowego budżetu. Tym bardziej, że prawie 2,7 mln osób ma dodatkowo niespłacone rachunki i raty kredytów widoczne w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK – podkreślili eksperci.
Badanie Quality Watch zrealizowane w dniach 15-18 lipca 2022 metodą CAWI (komputerowo wspomagany wywiad internetowy) wśród pełnoletnich Polaków na próbie 1069 osób.
BIG InfoMonitor to działające od 2004 roku Biuro Informacji Gospodarczej gromadzące i udostępniające informacje o wiarygodności płatniczej uczestników rynku.