101,4 MHz | 90,4 Kielce | 100,00 MHz Włoszczowa DAB+ M10D 215,072 MHz
Napisz do nas
Zadzwoń do studia 41 200 20 20
Zoom na wieś
czwartek, 3 lipca, 2025
  • AKTUALNOŚCI
  • KALENDARZ
  • KULINARIA
  • KOMUNIKATY
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • Radio Kielce
    • Folk Radio
    • Podcasty Radia Kielce
    • Centrum Edukacji Medialnej
    • Projekt Praca
    • Wielka literatura w cyfrowym świecie
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Zoom na wieś
  • AKTUALNOŚCI
  • KALENDARZ
  • KULINARIA
  • KOMUNIKATY
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • Radio Kielce
    • Folk Radio
    • Podcasty Radia Kielce
    • Centrum Edukacji Medialnej
    • Projekt Praca
    • Wielka literatura w cyfrowym świecie
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Zoom na wieś
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona główna AKTUALNOŚCI

Spada liczba osób marnujących żywność

Ceny hurtowe owoców i warzyw przed Wielkanocą

Fot. Anna Głąb - Radio Kielce

Spada liczba osób marnujących żywność: z 38 proc. w 2021 r. do 26 proc. w 2022 r. Produktów spożywczych w ogóle nie marnuje 65 proc. badanych w porównaniu do 52 proc. rok wcześniej – poinformował w środę BIG InfoMonitor. Jako przyczynę zmiany wskazywane są rosnące ceny.

Według BIG InfoMonitor „galopująca inflacja ma też dobre strony. Jedną z nich jest większy szacunek Polaków do żywności”.

Z badania przeprowadzonego przez Quality Watch dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że „już 60 proc. z nas kupuje (żywność) w sposób przemyślany. Spadł również odsetek osób, które – wraz ze zmarnowanym jedzeniem – tracą pieniądze”

– Do racjonalnego podejścia do zapasów zmusza nas sytuacja finansowa – ocenili autorzy opracowania.

Według danych BIG InfoMonitor jedna trzecia Polaków nadal traci pieniądze z powodu marnotrawienia żywności, jednak z roku na rok są to coraz mniejsze kwoty. Zlecone w lipcu br. przez BIG InfoMonitor badanie, pokazało, że kwota ponoszonych w ten sposób strat wynosi teraz średnio 37 zł na miesiąc.

Wskazano, że „marnotrawienie jedzenia o wartości mniejszej niż 100 zł miesięcznie zadeklarowało 26 proc. respondentów.”

– W ubiegłym roku takiej odpowiedzi udzieliło znacznie więcej pytanych, bo aż 38 proc. Podobnie jest w przypadku osób twierdzących, że w ogóle nie marnują produktów spożywczych. W 2021 można było spotkać się z tym w nieco ponad połowie (52 proc.) polskich domów, natomiast teraz jest tak już w 65 proc. przypadków. To doskonale obrazuje, jak bardzo pogorszyła się sytuacja finansowa w polskich gospodarstwach domowych – powiedział cytowany w opracowaniu prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

Najczęściej marnujemy, bo zapominamy

Z danych zgromadzonych przez Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że „najczęściej marnujemy, bo zapominamy”. Ponad połowa respondentów wskazała, że produkty „chowają się” w lodówce i w efekcie ulegają zepsuciu. Kolejną istotną przyczyną wyrzucania jedzenia jest przygotowywanie zbyt dużych porcji (28 proc.) oraz robienie zbyt dużych zakupów (23 proc.). 13 proc. pytanych zadeklarowało, że głównym powodem marnotrawstwa w ich domach jest robienie zakupów bez listy – wymieniono w raporcie.

BIG InfoMonitor zwrócił uwagę, że wojna w Ukrainie i jej konsekwencje znacząco wpłynęły na światową gospodarkę, która jeszcze nie poradziła sobie ze skutkami pandemii. Wysoka inflacja i niestabilna sytuacja na rynkach finansowych już dały się we znaki również polskim gospodarstwom domowym, w których podstawowe zakupy spożywcze stały się wyzwaniem. Przerwane łańcuchy dostaw i ceny paliwa spowodowały nagły wzrost cen produktów żywnościowych – stwierdzono.

Wzrost cen skłania do zmiany nawyków i zaciśnięcia pasa

W raporcie podkreślono, że drożeje niemal wszystko. W konsekwencji Polacy są zmuszeni do zmiany nawyków i zaciśnięcia pasa.

– Osoby, które określają siebie jako zamożne i mogące pozwolić sobie na wszystkie wydatki, w mniejszym stopniu odczuwają drożyznę i częściej wyrzucają żywność. Inaczej jest w domach, gdzie pieniędzy brakuje nawet na podstawowe potrzeby. 90 proc. respondentów znajdujących się w takiej sytuacji w lipcu br. zadeklarowało, że w ogóle nie marnuje produktów spożywczych. To samo dotyczy seniorów, bo w grupie wiekowej 65+ takiej odpowiedzi udzieliło ponad 80 proc. osób. Co więcej 70 proc. zapytanych emerytów robi zakupy spożywcze wyłącznie w sposób przemyślany – wynika z badania.

Według BIG InfoMonitor niewyrzucanie jedzenia nabrało w ostatnich latach nowego znaczenia, a Polacy nie kierują się już wyłącznie pobudkami proekologicznymi.

– Niemal 60 proc. pytanych oszczędza pieniądze, robiąc zakupy spożywcze w sposób przemyślany, bo w dobie kryzysu racjonalne gospodarowanie zasobami stało się ratunkiem dla domowego budżetu. Tym bardziej, że prawie 2,7 mln osób ma dodatkowo niespłacone rachunki i raty kredytów widoczne w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK – podkreślili eksperci.

Badanie Quality Watch zrealizowane w dniach 15-18 lipca 2022 metodą CAWI (komputerowo wspomagany wywiad internetowy) wśród pełnoletnich Polaków na próbie 1069 osób.

BIG InfoMonitor to działające od 2004 roku Biuro Informacji Gospodarczej gromadzące i udostępniające informacje o wiarygodności płatniczej uczestników rynku.

22.07.2022. Kielce. Plac targowy. Warzywa i owoce / Fot. Bartosz Bogucki / Radio Kielce
Fot. Bartosz Bogucki – Radio Kielce
Tagi: żywność
PAP

PAP

Serwis informacyjny PAP - codzienny Serwis Informacyjny to zawsze najbardziej aktualne i wiarygodne informacje o gospodarce, polityce, sprawach społecznych, kulturze, nauce i sporcie - przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu - z kraju i z zagranicy. CSI zawiera zarówno materiały własne, uzyskane przez dziennikarzy PAP, jak też doniesienia agencji prasowych z całego świata. W Serwisie publikowane są także komunikaty oficjalne instytucji rządowych oraz organizacji i podmiotów gospodarczych, w tym spółek giełdowych. Wydawca: Polska Agencja Prasowa SA, 00-502 Warszawa, ul. Bracka 6/8; www.pap.pl

Zobacz również

Fot. Marzena Smoręda - Radio Kielce
AKTUALNOŚCI

Sprawdziliśmy, co nowego rośnie na polach w Modliszewicach

PrzezMarzena Smoręda
3 lipca 2025

Na poletkach doświadczalnych w Modliszewicach rośnie cała paleta zbóż najnowszych odmian, które testowane są na świętokrzyskich glebach. Rolnicy co roku...

Czytaj więcejDetails
Łąka, zioła / Fot. Canva

Kwiat lipcowy, napój zdrowy

3 lipca 2025
W ofertach sprzedaży brakuje wszystkich zbóż

W województwie świętokrzyskim roślinom nie zagraża susza

3 lipca 2025
Jajka / Fot. Canva

Więcej kur i tańsze jaja

3 lipca 2025

KALENDARZ KONSUMENTA I ROLNIKA

0 Events loaded

 

  • Dzisiaj

    0

    Nic nie znaleziono

  •  

  •  

  •  

  •  

Kalendarz
    Kategoria
      Organizator
        Lokalizacja
          Polecane
          • Tylko promowane
          • Dołącz
          • Wyklucz
          Zobacz więcej

          No events found

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          DN_T

          Nie masz żadnych eventów na ten dzień

          Zobacz więcej

          Nie masz żadnych eventów na ten miesiąc

          Zobacz więcej

          Nie masz żadnych eventów na ten miesiąc

          No mapped events found in this timeline

          Radio Kielce

          Radio Kielce - największe radio w regionie świętokrzyskim

          101,4 MHz Świętokrzyskie | 90,4 MHz Kielce | 100,0 MHz Włoszczowa | 215,072 MHz / KANAŁ 10D

          ul. Radiowa 4, 25-317 Kielce
          tel. 41 368 12 00
          fax. 41 344 65 44
          radio@radiokielce.pl

          Obserwuj nasze profile

          Brak wyników
          Zobacz wszystkie wyniki
          • AKTUALNOŚCI
          • KALENDARZ
          • KULINARIA
          • KOMUNIKATY
          • PORTALE RADIA KIELCE
            • Radio Kielce
            • Folk Radio
            • Podcasty Radia Kielce
            • Centrum Edukacji Medialnej
            • Projekt Praca
            • Wielka literatura w cyfrowym świecie

          Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" SA 2024.