Przede wszystkim do krajów Unii Europejskiej, ale też do państw pozaunijnych eksportowano w 2023 roku polskie produkty rolno-spożywcze. Kolejny rok wzrosła wartość eksportu oraz udział eksportu produktów spożywczych w eksporcie ogółem.
Duży wzrost wpływów z eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski odnotowano w 2023 roku. Wartość eksportu ogółem towarów rolno-spożywczych osiągnęła rekordowe 51,8 mld euro (236 mld zł) i była o 8,1 proc. wyższa niż przed rokiem. Jednocześnie udział eksportu rolno-spożywczego w wartości całego polskiego eksportu zwiększył się z 13,8 proc. w 2022 do 14,7 proc. w roku 2023 – poinformował Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Import towarów rolno-spożywczych do Polski wyniósł w tym czasie 33,2 mld euro (152 mld zł) i był o 3 proc. wyższy niż przed rokiem. Dodatnie saldo wymiany handlowej wyniosło 18,6 mld euro (85 mld zł) i było o 19 proc. wyższe niż w roku 2022.
W roku 2023 odnotowano wzrost wpływów uzyskanych z eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski. Wartość eksportu ogółem towarów rolno-spożywczych z Polski w 2023 r. osiągnęła rekordowe 51,8 mld euro (236 mld zł) i była o 8,1 proc. wyższa niż przed rokiem. Jednocześnie udział eksportu rolno-spożywczego w wartości całego polskiego eksportu zwiększył się z 13,8 proc. w 2022 r. do 14,7 proc. w roku 2023.
Na rynek Unii Europejskiej
Podobnie jak w latach poprzednich produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek Unii Europejskiej. W 2023 roku dostawy do krajów UE wygenerowały 38 mld euro (173 mld zł), co oznaczało wzrost wartości o 7 proc. w odniesieniu do 2022 roku. Udział rynku Unii Europejskiej w eksporcie żywności z Polski wyniósł 73 proc.
Głównym partnerem handlowym Polski pozostały Niemcy. Eksport do tego kraju w całym 2023 roku wyniósł 13,3 mld euro i był o 11 proc. większy niż przed rokiem. Do Niemiec eksportowano głównie wyroby tytoniowe (2,2 mld euro, 56 tys. ton), ryby i przetwory rybne (1,4 mld euro, 148 tys. ton), ziarno zbóż (w tym głównie ziarno pszenicy – 452 mln euro, 1,7 mln ton i ziarno kukurydzy – 434 mln euro, 1,7 mln ton), mięso drobiowe (881 mln euro, 287 tys. ton), karmę dla zwierząt domowych (713 mln euro, 288 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze (712 mln euro, 198 tys. ton) oraz czekoladę i wyroby czekoladowe (587 mln euro, 95 tys. ton).
Ważnymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych z Polski na rynku unijnym były także:
Niderlandy – 3,2 mld euro, wzrost przychodów o 2 proc.; eksport głównie mięsa drobiowego (404 mln euro, 176 tys. ton), ziarna zbóż (przede wszystkim kukurydzy – 305 mln euro, 1,2 mln ton), wyrobów tytoniowych (228 mln euro, 20 tys. ton), mięsa wołowego (162 mln euro, 36 tys. ton), czekolady i wyrobów czekoladowych (133 mln euro, 31 tys. ton), soków owocowych i warzywnych (92 mln euro, 97 tys. ton), kawy (80 mln euro, 9,1 tys. ton), pieczywa i wyrobów piekarniczych (78 mln euro, 29 tys. ton) oraz karmy dla zwierząt domowych (76 mln euro, 28 tys. ton);
Francja – 3,0 mld euro, wzrost przychodów o 4 proc.; wywóz przede wszystkim mięsa drobiowego (504 mln euro, 162 tys. ton), przetworów mięsnych (329 mln euro, 73 tys. ton), pieczywa i wyrobów piekarniczych (160 mln euro, 43 tys. ton), czekolady i wyrobów czekoladowych (159 mln euro, 27 tys. ton), mięsa wołowego (157 mln euro, 28 tys. ton), karmy dla zwierząt domowych (124 mln euro, 51 tys. ton), przetworów z ryb (97 mln euro, 5,3 tys. ton) oraz napojów alkoholowych (95 mln euro, 14 tys. ton);
Włochy – 2,5 mld euro, wzrost przychodów o 7 proc.; wywożono głównie wyroby tytoniowe (463 mln euro, 24 tys. ton), mięso wołowe (438 mln euro, 78 tys. ton), ryby i przetwory rybne (243 mln euro, 22 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze (103 mln euro, 20 tys. ton) oraz sery i twarogi (91 mln euro, 22 tys. ton);
Czechy – 2,4 mld euro, wzrost przychodów o 9 proc.; eksport przede wszystkim mięsa drobiowego (225 mln euro, 83 tys. ton), pieczywa i wyrobów piekarniczych (203 mln euro, 77 tys. ton), wyrobów tytoniowych (120 mln euro, 8 tys. ton), mięsa wieprzowego (116 mln euro, 29 tys. ton), karmy dla zwierząt domowych (113 mln euro, 53,5 tys. ton), serów i twarogów (104 mln euro, 24 tys. ton), czekolady i wyrobów czekoladowych (92 mln euro, 20 tys. ton), masła (80 mln euro, 16 tys. ton) oraz wód i napojów bezalkoholowych (78 mln euro, 149 tys. ton).
Łącznie eksport na rynki wymienionych pięciu krajów (Niemcy, Niderlandy, Francja, Włochy i Czechy) wygenerował ponad 24,4 mld EUR przychodów, co stanowiło 47 proc. wartości eksportu rolno-spożywczego w 2023 roku.
Do krajów pozaunijnych
W 2023 r. z Polski do krajów pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 13,75 mld euro, o 11 proc. wyższej rok do roku. Eksportowano przede wszystkim: pszenicę (1,2 mld euro,4,7 mln ton), produkty mleczne (1,1 mld euro, 550 tys. ton), mięso drobiowe (961 mln euro, 530 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze (937 mln euro, 192 tys. ton), wyroby tytoniowe (821 mln euro, 49 tys. ton) oraz czekoladę i wyroby czekoladowe (798 mln euro, 149 tys. ton).
Największymi pozaunijnymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych z Polski były Wielka Brytania, Ukraina oraz Stany Zjednoczone. W przypadku Wielkiej Brytanii wartość eksportu do tego kraju wyniosła 4,2 mld euro i była o 14 proc. większa rok do roku. Przedmiotem eksportu na rynek brytyjski było głównie: mięso drobiowe (584 mln euro, 165 tys. ton), przetwory mięsne (454 mln euro, 108 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze (339 mln euro, 81 tys. ton) oraz czekolady i wyroby czekoladowe (332 mln euro, 75 tys. ton).
Na rynek Ukrainy
Przychody uzyskane z eksportu rolno-spożywczego na rynek Ukrainy w 2023 roku przekroczyły 1 mld euro, co oznaczało wzrost o 9 proc. rok do roku. Do Ukrainy sprzedawano przede wszystkim karmę dla zwierząt domowych (97 mln euro, 53 tys. ton), sery i twarogi (87 mln euro, 17 tys. ton), czekolady i wyroby czekoladowe (57 mln euro, 13 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze (45 mln euro, 11 tys. ton), kawę (44 mln euro, 10 tys. ton). Przedsiębiorcy do Stanów Zjednoczonych wyeksportowali artykuły rolno-spożywcze o wartości 870 mln euro, o 13 proc. wyższej rok do roku. Przedmiotem wywozu były głównie ryby i przetwory rybne (165 mln euro, 14 tys. ton), czekolada i wyroby czekoladowe (118 mln euro, 11 tys. ton), ziarno pszenicy (81 mln euro, 318 tys. ton), pieczywo i wyroby piekarnicze (54 mln euro, 7,5 tys. ton) oraz soki owocowe i warzywne (52 mln euro, 29 tys. ton).
Do Nigerii i Turcji
Na uwagę zasługuje duży wzrost uzyskanych przychodów ze sprzedaży artykułów rolno-spożywczych na rynek nigeryjski i turecki. W 2023 roku eksport produktów rolno-spożywczych do Nigerii osiągnął 402 mln euro, co oznaczało ponad 2,2-krotny wzrost wartości eksportu. Przedmiotem wywozu na rynek nigeryjski było przede wszystkim ziarno pszenicy (389 mln euro, 1,5 mln ton). Przychody z eksportu do Turcji w 2023 r. wzrosły 2,2-krotnie i wyniosły 389 mln euro. Na rynek turecki eksportowano przede wszystkim mięso wołowe (177 mln euro, 33 tys. ton), ekstrakt słodowy (52 mln euro, 11 tys. ton), karmę dla zwierząt domowych (33 mln euro, 18 tys. ton).