Minister Rolnictwa i Rozwoju zmienił przepisy w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na inwestycje mające na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych. Wprowadzone regulacje umożliwiają zwiększenie wysokości limitu pomocy dla jednego beneficjenta i na jedno gospodarstwo w okresie realizacji PROW 2014-2020 ze 100 tys. zł do 150 tys. zł.
Nowe przepisy usprawnią proces przyznawania pomocy i rozliczania operacji przez wprowadzenie standardowych stawek jednostkowych na budowę zbiorników i płyt do przechowywania nawozów naturalnych.
Kto może skorzystać ze zwiększonego limitu?
- rolnicy, który złożyli wnioski o przyznanie pomocy w naborze przeprowadzonym na przełomie 2021 i 2022 r. i nie zostały one rozpatrzone (tj. nie doszło do zawarcia umowy o przyznaniu pomocy) oraz
- beneficjenci, którzy przed dniem wejścia w życie przepisów zmienionego rozporządzenia wykonawczego zawarli umowy o przyznaniu pomocy i nie otrzymali płatności końcowej.
W związku z tym, w przypadku zainteresowania zwiększeniem kwoty pomocy należy bez zbędnej zwłoki poinformować Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o planowanych zmianach.
Agencja podkreśliła, że zmienione przepisy nie uprawniają jej do wstrzymania postępowań w przypadku już złożonych wniosków o płatność. Aby móc skorzystać z wyższego limitu pomocy beneficjent zobligowany jest zatem złożyć wniosek o zmianę umowy. Jeżeli wniosek o płatność końcową został złożony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia i beneficjent nie otrzymał jeszcze płatności końcowej, wniosek o zmianę umowy musi zostać złożony w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego. W pozostałych przypadkach najpóźniej można zrobić to w dniu złożenia wniosku o płatność końcową.
Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zastrzegła, że w sytuacji niezłożenia wniosku o zmianę umowy albo złożenia go w terminie innym niż wskazany wniosek o płatność zostanie rozpatrzony zgodnie z postanowieniami zawartej umowy.
W sytuacji niezłożenia takiego wniosku albo złożenia go w terminie innym niż wskazany powyżej, Agencja rozpatrzy wniosek o płatność zgodnie z postanowieniami zawartej umowy.